Butikskedjan Kjell & Company, som också var relativt tidiga med e-handel, rapporterar nu att de avslutar rekordåret med en rekordjul. Försäljningsökningen har varit stark under hela året men speciellt under julhandeln, och under Black Friday så sattes det rejäl press på e-handeln.
- Black Friday-försäljningen via e-handeln ökade med nästan 190 procent och vi överlevererade mot vårt leveranslöfte till kund, vilket bidrog till en väldigt fin kundupplevelse, säger marknadschefen Joel Rönneman i ett pressmeddelande.
"Click-and-Collect under hösten"
December månad slutade med en försäljningsökning på 15 procent för hela företaget, och det handlar om en stark tillväxt i både butikerna och e-handeln. Kjell & Companys vd Eric Lundberg berättar att årets julhandel har varit "otroligt bra".
- Vi har gjort många saker under året som bidrar till att julhandeln slog rekord. Ett av våra större projekt har varit att lansera Click-and-Collect under hösten vilket ytterligare skapar en friktionsfri och smidig köpresa. En förutsättning för en lyckad jul är att logistiken fungerar och vi har under hösten implementerat ett nytt supply-chain system för att optimera tillgängligheten för kund, säger Eric Lundberg.
"Ett mycket bra år"
Hela året ska samtidigt resulterat i en tillväxt på 14 procent. Företaget anger inte omsättningen men det bör motsvara en försäljning på över 1,6 miljarder kronor för 2018.
- 2018 blev ett mycket bra år med lönsam försäljningstillväxt och nu blickar vi framåt och är i full gång med att sjösätta initiativ som kommer att stärka vår position på marknaden ytterligare, säger Eric Lundberg.