ANNONS

Det shoppar svenskarna online just nu

Förbereder sig för sommaren.

ANNONS

Vad shoppar vi och övriga européer online så här i karantäntider? Det har shoppingplattformen ShopAlike tagit reda på. Och siffrorna talar sitt tydliga språk: Vi passar på att se om vårt eget hus lite extra och ladda för betydligt varmare tider.

Högst upp på listan över växande produkter i Sverige är hantlar som sett en ökning med inte mindre än 521 procent. Också våffeljärn har fått ett rejält uppsving på totalt 424 procent.

Olika typer av trädgårdsrelaterade produkter tycks också vara mycket populärt. Och när kollektivtrafiken ska undvikas så ökar cyklar med 70 procent.

Här rusar jästen

Men hur ser det ut i övriga europeiska länder? Lyfter de skrot, äter våfflor och cyklar lika mycket? Av allt att döma är svaret att deras shoppingvanor inte skiljer sig alltför mycket från våra.

I både Ungern, Österrike och Frankrike har just hantlar fått största lyftet. I Danmark är det träningsbänkar som ökar mest och i Finland och Polen tycks man lägga pussel som aldrig förr. De som sticker ut allra mest är faktiskt tyskarna. Där har nämligen försäljningen av jäst skjutit i höjden med inte mindre än 288 000 procent.

Topp 10 växande produkter i Sverige:
1. Hantlar, 521%
2. Våffeljärn, 424%
3. Sandaletter, 318%
4. Dynlådor, 145%
5. Påskdekoration, 117%
6. Kolgrillar, 114%
7. Odlingslådor, 101%
8. Parasoll, 98%
9. Solstolar, 94%
10. Cyklar, 70%

Det ökar mest i andra europeiska länder:
Danmark: Träningsbänkar (+3667%)
Finland: Pussel (+6550%)
Frankrike: Hantlar (+3295.00%)
Italien: Engångshandskar (+32200%)
Polen: Pussel (+4400%)
Slovakien: Tubhalsduk (+8626%)
Tjeckien: Tubhalsduk (+14850%)
Tyskland: Jäst (+288000%)
Ungern: Hantlar (+16375%)
Österrike: Hantlar (+12800%)

Källa: ShopAlike

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap