ANNONS

Nellys nya VD om den dramatiska starten: "Ett sätt att förbereda oss"

Kristina Lukes, VD på Nelly.com

Så ska e-handelsföretaget gå stärkt ur coronakrisen.

ANNONS

Den sista mars tog Kristina Lukes klivet in på huvudkontoret för Nelly.com, där hon numera kan titulera sig som bolagets vd. Egentligen skulle hon ha startat sin nya tjänst först efter påsken, men med tanke på det rådande läget i världen valde hon att dra igång sin tid på Nelly tidigare än planerat.

LÄS ÄVEN: Hon blir Nellys nya vd: "Har rätt kunskap för lönsam tillväxt"

Men någon lugn uppstartsperiod blev det inte tal om. Så gott som omedelbart tvingades Kristina Lukes införa korttidsarbete, det vill säga det som tidigare kallades permittering, för all personal på Nellys kontor i Stockholm och Borås.

Vi har infört korttidsarbete för vår personal i Borås och Stockholm Stockholm och Borås på 20 procent, som ett sätt att förbereda oss för olika scenarier, säger Kristina Lukes till Ehandel.

Hon menar att man i nuläget inte vet vad som väntar runt hörnet och att korttidsarbetet därför är att se som en proaktiv åtgärd.

Vi liksom många andra påverkas i olika delar av värdekedjan. Även om många packar på sig mediciner och livsmedel så kan vi se att det finns en konsumentoro som påverkar alla. Sen tror jag att vi har en stark fördel av att vara online även om hela branschen, inklusive online, verkar påverkas av förändrad efterfrågan.

Hur kändes det att inleda med att permittera personal?

Mitt uppdrag är att utveckla och stärka bolaget, och även om det aldrig är roligt att komma med ett sådant besked så är det ett jobb jag behöver göra för att vi ska klara oss igenom corona och vara fortsatt starka när det här är över.

LÄS ÄVEN: Nelly permitterar - 180 tjänster berörs

"Ett superhäftigt företag"

När det kan tänkas bli är det förstås ingen som vet, men Kristina Lukes tycker sig ha fått signaler på att utvecklingen kan vara på väg att se något ljusare ut, både i Sverige och utomlands.

Kan vi ta ministeg mot ett normalläge så är det positivt. Men jag tror att vi får vara beredda på att situationen även kommer att påverka vår närmaste framtid.

Nellys nya vd har en gedigen bakgrund inom affärsutveckling och marknadsföring inom framför allt livsmedelsbranschen. Hon har haft ledande roller hos Unilever och Orkla och kommer senast från Paulig, där hon var varumärkesansvarig för Santa Maria och Risenta.

Nu ser Kristina Lukes fram emot att ta klivet in i modebranschen.

Nelly.com är ett superhäftigt företag som var bland de första med den här setupen, det vill säga att sälja online. Det har varit vår affär i 15 års tid. Det är oerhört spännande att få stärka vår relation till - och bygga det här värdet för - en målgrupp som annars är ganska svår att flirta med, det vill säga de yngre tjejerna. Det kräver en organisation som håller sig på tårna.

Lukes berättar att hon gärna vill utveckla Nelly till något mer än bara ett klädmärke och en modebutik. Exakt hur det ska gå till menar hon är för tidigt att säga, men hypotesen är att affären ska utvecklas på ett sätt som ger kunden ett mervärde.

De här första två veckorna har jag tillbringat mycket tid med att träffa folk i organisationen och det saknas knappast idéer och tankar.

"Viktigt att bygga en hållbar affär"

Utöver att lägga tid på att förstå kundgruppen för att på sikt ge den ett mervärde i form av till exempel en service eller ett erbjudande, planerar Kristina Lukes att ta hjälp av sin organisation för att utveckla företaget.

Skulle du säga att det är en fördel att vara ny i branschen?

Det kan man se som en styrka och en svaghet, men jag ser det som en fördel.

Det som är intressant just nu är att hitta en balans mellan kortsiktigt och långsiktigt. Det handlar förstås om helt andra frågor nu i coronatider. Men det finns ett liv även efter det och vi måste arbeta med att stärka vår affär i grunden.

Kristina Lukes hade gärna sett ett ökat samarbete inom modebranschen för att tillsammans hantera frågor rörande exempelvis hållbarhet och hur man ska vara relevant för kunden, något hon menar är utbrett inom till exempel livsmedelsbranschen.

För även om det är mycket som är osäkert just nu, både i världen i stort och i handelsbranschen specifikt, så finns det en sak som Kristina Lukes är säker på.

Jag är övertygad om att kunden kommer att agera annorlunda efter det här. I tider som dessa uppstår en helt ny diskussion. Vad är jag som kund värd att betala för och hur kan vi som företag se till att vårt erbjudande är konkurrenskraftigt? För mig är det viktigt att vi bygger en hållbar affärsmodell. Det är otroligt viktigt att vara nära kunderna och förstå deras behov.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se