Det var strax innan jul som beskedet kom att Cykelkraft gått i konkurs. Men nu är de tidigare ägarna, Torkel Hallander och Christoffer Tyrefors, tillsammans med lagerchefen Jonas Bygghammar, tillbaka på banan igen. Den här gången med cykeldäck- och cykelslangsspecialisten, Tooorch. De sjösatte butiken i slutet på mars. Budget låg på 15 miljoner kronor i omsättning i år, men taktar redan 50 procent över det efter bara några veckors försäljning.
Det är skitspännande. Jag har en liknelse om att vi har gått tillbaka till Klondike. Det var en e-handelsrush i kanske tio år och alla körde stenhårt på att lägga till artiklar och växa sortimentet, men istället blev man tunnare och tunnare. Till slut faller ju hela idén med en nischad e-handel ju mer utspädd den blir. Så när alla lämnar Klondike och sprider ut sig i hela Nordamerika, går vi tillbaka och gräver ännu djupare. Vi tror att det finns en oändlig möjlighet till lönsamhet som du levererar något riktigt bra, säger Torkel Hallander till Ehandel.
Idén är att nischa sig på tre väldigt specifika målgrupper, motionären, elitcyklisten och cykelpendlaren som köper flera däck årligen, och göra det så enkelt och tydligt för dem som möjligt.
Vi vill vara så grymma experter som vi någonsin kan vara. Vi vill vara tio gånger bättre än våra konkurrenter. Kunderna ska komma in till oss och känna "åh, gud vad skönt", för det är inte lätt med cykeldäck och slangar. Det är massor av siffror och beteckningar. Vi har till exempel en så löjligt enkel grej som att vi rekommenderar en slang till det däcket du vill ha. Det finns det ingen konkurrent som gör och för att lyckas med det krävs förstås en rik flora med attribut att ha koll på, så att automatiken kan hantera det.
Varför valde ni just cykeldäck- och slangar?
De har rätt bra marginal och konkurrenterna är rätt så dåliga. Sen krävs det ingen Einstein för att lista ut att det inte kommer att stanna vid cykeldäck. När vi grävt så djupt att vi till slut kommit ned till botten och det inte finns någon mer information vi kan hjälpa kunden med så kommer vi att lägga till kategorier efter hand beroende på vilka behov våra kunder har. De kanske behöver saker som lås och vattentät jacka.
Lärdomarna från Cykelkrafts kollaps är många. Just att vara specialister på sitt område och sin målgrupp har visserligen sina begränsningar när det gäller att göra en större tillväxtresa, men det har många andra fördelar, menar Torkel.
Vår strategi nu är diametralt motsatt den vi hade med Cykelkraft. Där handlade det om att lägga till artiklar och växa fort. Du kunde också beställa saker och sen sa vi att det tar sju dagar eftersom vi då beställer från vår leverantör i Tyskland. Nu säljer vi bara det vi har på lager. Vi gör ingenting som vi inte vet är asbra för kunden. Vi har byggt bort alla problem och bekymmer där ordrar fastnar, leverantörerna levererar fel produkt eller så är det fel på fakturan. Det är så mycket tid som går åt till skituppgifter och det lägger vi exakt noll kronor på i dag.
"Korkade uppfinningar"
Och när man nu flyttat fokus från tillväxt till lönsamhet så gör man det med en god portion självförtroende.
Vi skiter i resultaträkning och balansräkning. Det är "man made", korkade uppfinningar. Vi har fokus på kassaflöde. Om vi fokuserar på det kommer vi att tjäna pengar. Vi håller inte på med kapitaliseringar, periodiseringar och avskrivningar. Köp billigt, sälj dyrt och generera en hög med pengar på bordet. Det är det som är intressant.
Plattformen man nu existerar på byggdes på open source-lösningar med gratisprogram och standardmallar till en kostnad av 50 000 kronor. Man har undvikit att investera i dyra system. Nu handlar allt om en positiv startup-anda med tre drivna entrepenörer i centrum.
Det skulle vara roligt att slå världsrekord i hur mycket man kan omsätta på tre personer. Det är så roligt att jobba just nu. Allt vi gör är konstruktivt, roligt och positivt.
Av allt att döma verkar i alla fall kunderna nyfikna på det nystartade bolaget och enligt grundarna själva har starten varit en succé.
Folk är hemma, det är vår ute, vi har en sjukt hög konverteringsgrad och det är nog ett bevis på att vi kommer åt massor av människor som tidigare googlade efter information och sedan tog sig till butik - de köper nu av oss i stället. Jag har också en känsla av att fler av de som köper däck av oss inte skulle göra det om vi inte var så bra som vi är på att hjälpa dem.