ANNONS

E-handlarna om livet efter viruset: "PĂ„skyndar skiftet"

Åtta e-handlare talar ut om hur coronaviruset kan pĂ„verka handeln pĂ„ sikt

FrÄn stormande hav till nya köpbeteenden.

ANNONS

ButiksstÀngningar, permitteringar, omsÀttningstapp - och för all del ocksÄ en del försÀljningsrekord. De senaste veckorna har nyhetsrapporteringen totalt dominerats av coronaviruset, som pÄverkat i stort sett alla handelsföretag antingen positivt eller negativt.

Men Àven nÀr man Àr mitt i krisen, eller boomen i de fall dÀr det har gÄtt bra, finns det anledning att lyfta blicken och förbereda sig pÄ livet som vÀntar nÀr viruset förhoppningsvis lagt sig igen. Vi bad ett antal e-handelsföretag att dela med sig av hur de har pÄverkats hittills och hur de tror att Covid-19 kommer att pÄverka handeln pÄ sikt.

"Ser möjligheter och fördelar"

Smilebutikens vd Andreas Weiss berÀttar att hans bolag Ànnu inte har drabbats ekonomiskt, men att det finns en osÀkerhet angÄende ifall bolagets leverantörer ska kunna leverera som vanligt.

Handeln som helhet pÄverkas och det gÀller att vÀnda utmaningar till möjligheter. Det som nu hÀnder i branschen Àr en total omstÀllning dÀr konsumenter flyr fysiska butiker och gör inköpen online. Det kommer fortsÀtta Àven efter att den vÀrsta corona-perioden har passerat och fysisk butikshandel kommer aldrig bli densamma. Vi tror att vi gÄr en framtid till mötes dÀr den svenska e-handeln med klÀder kommer fördubblas. Fördelningen mellan fysisk handel och e-handel kommer ha Àndrats frÄn 80/20 till 60/40.

Kan viruset leda till nÄgot positivt för er eller för handeln pÄ sikt?

I vĂ„rt fall ser vi utökade möjligheter och positiva fördelar nĂ€r fler vĂ€ljer att handla online i kombination med en minskad konkurrens frĂ„n offline, som kommer bli resultatet pĂ„ sikt. Just nu Ă€r det “hela havet stormar” i branschen, vilket har svĂ€ngt om vĂ„ra strategier för att ta vara pĂ„ möjligheter som öppnas sig. Vi ser möjligheter framöver som Ă€r betydligt större Ă€n tidigare och rĂ€knar med en högre tillvĂ€xt Ă€n innan corona.

Även om modebranschen har pekats ut som en av de vĂ€rst drabbade, fĂ„r Andreas Weiss sĂ€llskap av Revolutionrace vd Pernilla Nyrensten i sin analys. Hos Revolutionrace ökade omsĂ€ttningen med 35 procent i mars, och problemen har hittills bestĂ„tt i försenade leveranser frĂ„n Asien.

Vi tror att allt gÄr tillbaka mer mot det normala i slutet av maj. De bolag som kÀmpat under corona kommer sÄklart att ha tufft att ta tillbaka stora delar av permitterad personal. MÄnga mindre bolag kommer ha svÄrt att överleva denna kris och vi kommer fÄ se en hel del konkurser, sÀger Pernilla Nyrensten.

Om man ska tÀnka lite positivt, finns det nÄgra fördelar med den hÀr situationen?

PÄ grund av corona har fler kunder insett fördelarna med att handla online. E-handeln i Kina har skjutit i höjden efter corona dÄ mÄnga tvingades handla online. NÀr konsumenten inser alla fördelar med onlinehandel sÄ kommer detta beteende bara vÀxa sig allt starkare och gynna e-handeln och flytten frÄn fysisk handel kommer att bli Ànnu större och massivare. Det Àr ocksÄ en fördel att betalda influencersamarbeten kommer att kosta mindre efter corona. Priserna var uppe pÄ orimliga nivÄer, men efter denna kris med corona sÄ kommer detta att fÄ en positiv effekt sÄ att priserna med stor sannolikhet inte kommer att komma tillbaka till samma nivÄer som före krisen.

VĂ€ntar sig sammanslagningar

Även Martin Gerre, vd pĂ„ Polarpumpen, ser att viruset pĂ„ sikt kan bidra till positiva effekter för e-handeln. Han varnar för att en del företag mycket vĂ€l kan gĂ„ i konkurs, vilket i och för sig skapar mindre konkurrens för dem som blir kvar.

Jag tror att e-handeln kommer att vara betydligt starkare Àn tidigare och att butiksdöden har blivit mer utbredd. Det stora tror jag dock Àr att fler butiker kommer att vilja vara del av en större verksamhet ifall nÄgot liknande intrÀffar igen. DÄ Àr det betydligt enklare att klara sig ifall det skulle uppstÄ osÀkerhet om framtiden. Tror Àven att mÄnga företag som fick en sÀmre försÀljning Àn vÀntat kommer att ha sÀmre ekonomiska muskler att utveckla affÀrerna som de skulle vilja och dÄ kan det vara bra att vara en del av en stark grupp eller ha starka finansiÀrer bakom sig.

Peter Olsson, e-handelschef pÄ Teknikproffset, berÀttar om en försÀljning som ligger över budget. Samtidigt har bÄde inköpspriser och fraktkostnader gÄtt upp, vilket gör det svÄrt att uttala sig om coronavirusets effekter pÄ Teknikproffsets siffror.

Ser man lÀngre fram, sÄ tror vi att försÀljningen av kapitalvaror kommer minska en period. Det Àr ocksÄ svÄrt för oss att vÀrdera hur försenade transporter och förseningar nÀr man handlar med Asien kommer att pÄverka oss den nÀrmsta tiden. Valutorna har inte heller varit pÄ vÄr sida den senaste tiden, sÀger han.

Hur tror du att handeln som helhet kommer att ha pÄverkats nÀr det hÀr vÀl har lagt sig igen, nÀr det nu kan tÀnkas bli?

Jag tycker man ser att detta pÄskyndar förflyttningen frÄn fysisk handel till e-handel. Den förflyttningen gick redan snabbt, men har eskalerat. Det kommer sÄklart alltid finnas behov av en fysisk handel, men jag tror att mÄnga konsumenter som nu har ökat sin andel e-handel kommer att behÄlla den.

Klassad som samhÀllsviktig

PÄ frÄgan om ifall det finns nÄgot som Teknikproffset skulle behöva hjÀlp med i den situation som rÄder, svarar Peter Olsson att det enkla svaret Àr tid.

Som smÄföretagare har man kanske inte den krisberedskap som större företag har. Det har lagts mÄnga timmar i möten om hur vi skall hantera olika situationer och scenarion. I slutÀndan handlar det om att se till att alla medarbetare kÀnner sig trygga, att alla har möjlighet att sköta sitt arbete och att produktionen inte skall sÄras Àven om mÄnga Àr borta.

Precis som hos mÄnga andra som sÀljer livsmedel har efterfrÄgan hos e-handelsföretaget MatHem ökat kraftigt den senaste tiden. Enligt bolagets kommunikationschef Lotta Olofsson Àr det bÄde nya och befintliga kunder som ligger bakom trycket.

Även om det till viss del Ă€r pĂ„ grund av oerhört trĂ„kiga omstĂ€ndigheter som mĂ„nga av dessa nya kunder har kommit till oss, sĂ„ hoppas vi sĂ„ klart att de stannar hos oss Ă€ven nĂ€r detta Ă€r över, sĂ€ger hon.

Vi jobbar hela tiden vÀldigt hÄrt för att öka kapaciteten, bland annat rekryterar vi nya medarbetare varje vecka, bÄde chaufförer och till vÄra lager. Det kÀnns vÀldigt bra att kunna erbjuda jobb i en tid som denna.

Kan viruset pÄ sikt leda till nÄgot positivt för er eller för handeln som helhet?

Det Àr svÄrt att prata om fördelar i en sÄdan hÀr allvarlig situation. Men vi Àr ju klassade av Myndigheten för samhÀllsskydd och beredskap som en samhÀllsviktig verksamhet, och det kÀnns bra att kunna hjÀlpa sÄ mÄnga mÀnniskor att enkelt handla mat just nu.

"TvÄ Är gick pÄ ett par veckor"

Även apoteksbranschen har haft ett kraftigt inflöde av order sedan viruset slog till i Sverige. Hos Meds har man mĂ€rkt en ökad efterfrĂ„gan frĂ„n framför allt Ă€ldre kunder, och vd:n Björn Thorngren gissar att den kommer att hĂ„lla i sig.

SamhÀllet kommer förhoppningsvis snart gÄ tillbaka till det normala men köpbeteenden kommer att bestÄ. Har man som kund vÀl upptÀckt hemleverans samt bÀttre utbud och priser gÄr man inte tillbaka. Apoteksbranschen Àr inte konjunkturkÀnslig sÄ totala efterfrÄgan bestÄr Àven nÀr ekonomin sviktar.

Thorngren tror ocksÄ att e-handelsintresset överlag kommer att fÄ ett uppsving.

Trenden mot att online dominerar var redan stark men hoppade tvÄ Är in i framtiden pÄ ett par veckor. Butiker som Àr lokala och erbjuder mervÀrde klarar sig, de som Àr standardiserade och inte kan konkurrera med online avseende service, utbud eller priser fÄr det tufft.

Fredrik Palm, vd pÄ Desenio, berÀttar att företaget noggrant följt utvecklingen pÄ sina samtliga marknader. Av bolagets söktrafik att döma har intresset för företagets varor tillfÀlligt gÄtt ner nÄgot i tider dÄ ovanligt mÄnga sökt pÄ coronarelaterade termer, men sedan gÄtt upp igen - och i vissa fall blivit starkare Àn den var frÄn början - nÀr peaken i coronarelaterad trafik passerat.

VÄr produktgrupp gynnas, inte helt förvÄnande, av att mÄnga spenderar vÀldigt mycket mer tid Àn normalt hemma, kanske speciellt den hÀr Ärstiden nÀr det börjar bli varmare i södra delarna av Europa.

"De svaga slÄs ut"

Fredrik Palm menar att det Àr för tidigt att sÀga hur viruset kommer att slÄ mot handeln pÄ sikt, men att det blir effekter Àr troligt, menar han.

Den hÀr prövningen innebÀr att de svaga slÄs ut och de starkare blir Ànnu starkare. Att stora delar av Europa tvingas sitta hemma pÄskyndar skiftet frÄn offline-online och förÀndringen kommer att gÄ Ànnu snabbare efterÄt. Dels har mÄnga fysiska handlare försvunnit (och de kommer sannolikt inte tillbaka) och dels har krisen förÀndrat konsumentbeteenden i grunden.

De handlare som redan tidigare hade problem med lönsamhet försvinner och de med tillrÀckligt starka kassaflöden tar ytterligare marknadsandelar och blir Ànnu starkare. Bra och behövligt för mÄnga branscher, men möjligtvis sÀmre för konsumenten i form av högre priser.

Som vi tidigare har berÀttat hör CDON:s marknadsplats till de aktörer som fÄtt ett försÀljningslyft i coronakrisen. Nu meddelar företagets vd Kristoffer VÀliharju att bolaget Àven sett en ökning pÄ 700 procent gÀllande hemleveranser.

Det Àr svÄrt att förestÀlla sig hur detta kommer att pÄverka handeln över tid och i vilken omfattning, men jag tror tyvÀrr att vi kommer att se att mÄnga handlare fÄr det tufft. En ljusglimt Àr att den digitala anpassningen skyndas pÄ, vilket jag tror kommer att gynna framförallt handeln online, sÀger Kristoffer VÀliharju.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se