ANNONS

100 e-handlare deltog i liveevent: "En tydlig glimt av hopp fanns"

Magnus Lundin, Sïmon Saneback, Anton Johansson. Charlotte Bachmann Katz var inte med på bild pga tekniska problem

"En stor mängd positiva hejarop".

ANNONS

Igår kunde svenska e-handlare ställa sina frågor till en panel med de fyra e-handelsprofilerna Magnus Lundin, Sïmon Saneback, Anton Johansson och Charlotte Bachmann Katz via ett online-liveevent. Sessionen gjordes helt pro-bono för att "stötta e-handlare under coronakrisen".

LÄS ÄVEN: Unik chans: Experterna rycker ut – ”många kämpar för sin överlevnad”

Eventets format var ett så kallat AMA, eller Ask Me Anything, som höll på i ungefär en timme. Sessionen summerade en deltagarlista på cirka 100 e-handlare.

Engagemanget var högt, med närmare 100 inlägg. Sessionen delades upp mellan en större mängd förinskickade frågor och flera bra frågor som inkom och besvarades live, berättar Magnus Lundin för Ehandel.

Under sessionen genomfördes även ett par olika undersökningar bland e-handlarna.

Det handlade bland annat om hur tittarnas onlinebutiker går just nu. En tydlig glimt av hopp fanns med nästan 50 procent som svarade att de ökat eller ligger på samma nivåer. På frågan, till de som tappat, hur mycket de hade tappat svarade en majoritet att det handlar om mer än 30 procent i intäkt, säger Magnus och tillägger:

E-handlarna har det tufft, men enligt de löpande undersökningarna som vi gjorde under sessionen är det inte fullt så tufft som vi hade väntat oss. Nästan 50 procent av e-handlarna som deltog berättade att de antingen hade ökat eller bibehållit sin intäkt, en siffra som vi förväntade oss vara lägre.

Det som e-handlarna uttryckte som jobbigast just nu var främst logistiska utmaningar under den rådande pandemin.

Övergripande handlade svårigheterna om de nya utmaningarna och möjligheterna som uppkommer kring logistik under coronakrisen. Konsumenten vill nu i större utsträckning ha hemleverans, vilket skapar utmaningar kring returer och säkerställande av leverans. Covid-19 anstränger också likviditet, och många frågor handlade därför om kostnadseffektiva sätt att driva trafik och intäkt på.

Glädjande nog fanns även frågor kring de möjligheter som viruset medför; är det läge att köpa upp bolag nu? Hur kan jag nå alla dessa rekryter på ett smart sätt när många nu har fått lämna sina jobb?

Kommer ni att anordna fler sessioner?

Det kom glädjande nog en stor mängd positiva hejarop och glada tack i chatten, något som driver oss att kunna göra detta igen! Och det kommer vi absolut att göra. Just nu utvärderar vi och stämmer av, men intresset hos olika experter är mycket stort. Inget nytt datum är än satt, men behovet är störst nu under corona, så om en inte alltför fjärran framtid kommer ett nytt datum.

Jag har länge trott på att digitalisera det informella mötet bland e-handlare. Eftersom det är en bransch som ofta sitter utanför stadskärnor med begränsad social tillvaro är dessa insatser extra viktiga. Det är där vi kan knyta kontakter och lära oss mer. E-handeln behöver börja tänka mer i termerna om att hela industrin ska växa, och det är därför för mig viktigt att skapa samarbete mellan konkurrenter i dessa forum. Jag är verkligen glad över att se det stora engagemang som tittarna visade, både före under och etter sessionen, och ser fram emot att träffa dem snart igen, avslutar Magnus Lundin.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap