E-handeln blir vinnaren när konsumenterna drar sig för att besöka den fysiska handeln. Så har det hetat sedan coronaviruset på allvar nådde Sverige, men frågan är om den bilden verkligen stämmer. Enligt PostNords nya undersökning "E-handel i coronatider" har nämligen även e-handeln tagit stryk av virusets framfart.
I mars i år e-handlade enligt undersökningen 66 procent av befolkningen, vilket kan jämföras med 70 procent en vanlig månad under 2019. De e-handlare som märker av en uppgång i försäljningen är enligt PostNords statistik verksamma inom framför allt dagligvaror och apoteksbranschen.
Effekten av att konsumenter söker sig till nätet för att handla sådant som man tidigare inte köpt på nätet, är än så länge liten. Undantaget är återigen dagligvaruhandeln och apotekshandeln, där 7 respektive 6 procent av respondenterna uppger att de börjat handla online sedan virusets utbrott, heter det i rapporten.
"Håller hårt i sina plånböcker"
I samma veva avslöjas det att 21 procent av konsumenterna har avstått från att köpa en särskild vara under de senaste veckorna. Flest har avstått från att handla kläder och skor, möbler och annan heminredning samt hemelektronik.
Konsumenterna håller hårt i sina plånböcker på grund av oro för framtiden, samtidigt som man håller sig hemma, vilket sammantaget gör att all icke nödvändig shopping i butik i stort sett har försvunnit.
Att andelen som e-handlat under de senaste 30 dagarna är lägre än genomsnittet 2019 är ett ytterligare bevis för att även e-handeln upplever svårigheter i dessa tider.
Bortsett från att konsumenterna alltså har dragit ner på sitt handlande är det färre än normalt som vill hämta upp paket på ett utlämningsställe. Istället uppges hemleveranser i allmänhet, och leverans utanför dörren i synnerhet, ha ökat markant.
Siffrorna i "E-handel i coronatider" är baserade på drygt 3 000 intervjuer, som genomfördes av Kantar Sifo mellan den 26 mars och den 6 april 2020.