Det råder tuffa tider för butikshandeln. Nu tvingas sportjätten Stadium att ta jobbiga beslut när 60 procent av besökarna och 50 procent av intäkterna uteblir. Det rapporterar Uppsala Nya Tidning.
En stor kostnad för oss är personalen. Även om jag ser dem som en av våra största tillgångar. Men fakta är fakta. När vi tappar i försäljning påverkar det företaget och vi måste göra något åt det. 653 personer, det motsvarar ungefär 200 tjänster, får inte fortsätta i Sverige. Det rör sig om vikariat, provanställningar och visstidsanställningar eller andra tjänster som inte är fasta. Vi har också korttidspermitterat 1000 personer. Anställda får gå ner i tid. Det omfattar alla delar av företaget. Även ledningsgruppen, berättar Karl Eklöf, vd på Stadium, för UNT.
Raset började den 11 mars, enligt Karl Eklöf. Och innan dess gick affärerna bra. Man summerade en tillväxt på runt tio procent, där försäljningen uppgick till 6,1 miljarder under det senaste verksamhetsåret. Dessutom med ett rörelseresultat på 133 miljoner kronor. Man såg även hur e-handeln lyfte ordentligt.
"Kommer att bli tufft"
Men trots bistra tider är vd:n fast besluten att leda kedjan tillbaka på rätt spår.
Vi ska fan i mig ta oss ur det här. Det är det vi jobbar med nu. På alla fronter. Men visst kommer det att bli tufft. Det kommer vi se i år och nästa år. En del i detta är också att förbereda oss på tiden efter corona. Just nu jobbar vi på att flytta produktion från länder runtom Kina till Kina. För där är mycket av verksamheten öppen igen. Kan vi ha produktion i gång kommer vår återhämtning kunna gå snabbare tror jag, säger Karl Eklöf till tidningen.