ANNONS

Jollyroom intar nästa land: "Målet är att bli nummer ett i Europa"

Jollyrooms vd Ole Sauar och logistikchefen Cecilia Olsson

Bygger ut lagret.

ANNONS

E-handelsföretaget Jollyroom har sedan starten 2010 siktat på att etablera sin verksamhet i alla nordiska länder. Sedan 2018 är bolaget dock inställt på att bli "störst i Europa" och då klev Jollyroom in i Tyskland. Nu meddelar företaget att man har intagit sin andra europeiska marknad; Österrike.

LÄS ÄVEN: Just nu: Jollyroom till Tyskland – storsatsningen live i dag

Målet är att bli nummer ett i Europa när det kommer till barn- och babyprodukter men det kräver att vi jobbar långsiktigt och expanderar i en takt som organisationen klarar av att hantera med kvalitet. Anledningen till att vi valde Österrike som vår nästa marknad var primärt för att vi har en relativt låg inträdeströskel i och med närheten till Tyskland i både avstånd och språk. På så sätt kan uppsättningen av webbshop, kundtjänst, interna resurser och fraktlösning stärka varandra, säger Ole Sauar, vd på Jollyroom, i ett pressmeddelande.

Marknadsstrategin för lanseringen i både Tyskland och Österrike handlar om att bygga varumärke och kännedom genom sociala medier.

När man ger sig ut på en stor marknad blir det extremt viktigt att hålla sig sann till sin egen affär och sina styrkor. För Jollyroom handlar det om att hålla fast vid det nordiska uttrycket, arbeta aktivt med content och om att skapa personliga relationer till målgruppen. Därför har sociala medier blivit en väldigt viktig kanal för oss även i Europa. Det tog oss 6 månader att bygga upp branschens största Instagramkonto i Tyskland. Idag har vi ett Influencer nätverk på fler än 400 profiler i Tyskland som vi jobbar med löpande, säger Frida Ekholm, marknadschef på Jollyroom.

Den europeiska expansionen kommer att fortsätta. Jollyroom kommer att satsa på allt fler marknader och kommer att börja med dem som bolaget kan nå från sitt centrallager i Göteborg.

Alla marknader som vi kan nå från Göteborg är av intresse för oss i dagsläget. På sikt är det även aktuellt att öppna ett Europalager för att kunna spetsa till våra leveranstider och nå ännu fler marknader. Men här och nu fokuserar vi fullt ut på att få en bra etablering i Österrike, och kommer se till att ha det under kontroll innan vi tar nästa steg på vår expansionsresa, säger Ole Sauar.

Företagets centrallager Campus Jollyroom i Göteborg byggs just nu ut och centraliseras till ett logistikcenter med en lagerkapacitet på 66 000 kvadratmeter.

Det kan låta som en lång väg med leverans till Österrike ur ett miljöperspektiv, men då får vi inte heller glömma att avlånga Sverige även kan bidra till längre leveransvägar. Räknar en på det så är det längre till norra Sverige än till Tyskland och Österrike. Men när vi kommer upp i en viss volym kommer vi att titta på ett lager närmre våra kunder, säger Cecilia Olsson, logistikchef på Jollyroom.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se