ANNONS

Hela 71 procent av de små e-handlarna kan gå under

Tatjana Choudhary, projektledare på Startup Sweden
Foto: Tillväxtverket

"Det är viktigt nu att vara kreativ och anpassa sig snabbt".

ANNONS

Pandemin slår mot de redan svaga även i handeln. När Startup Sweden, som är en del av Tillväxtverket, gjorde en undersökning bland landets startup-företag vad de i dagsläget tror kommer hända med deras verksamheter var svaren minst sagt dystra.

Bland e-handelsstartups uppgav hela 71 procent att deras existens redan idag, eller inom en snar framtid, är hotad. Detta trots att just e-handeln är dit många kunder vänder sig nu.

Det här kan bero på att det är många startups som är i en tidig fas och ännu inte riktigt etablerat sig, säger Tatjana Choudhary, projektledare på Startup Sweden, till Ehandel.

En av anledningarna kan vara utmanande tider vad gäller att få in kapital. Totalt uppger 26 procent av de svarande e-handlarna att de har problem på just den fronten och att det är en bidragande orsak till oron.

Det kan vara bolag som har som mål att växa snabbt genom att ta in investerare och de hamnar i ett moment 22 just nu. De har inga kunder och potentiella investerare är försiktigare och långsammare i sina beslut, säger Tatjana Choudhary.

Är inte de här siffrorna ett tecken på att de åtgärdspaket som presenterats inte räcker till för mindre företag?

Det är svårt att säga. Det är så individuellt för varje bolag, som har olika regler och lagar att uppfylla. Men jag hoppas att de startpaket som finns, kanske särskilt Almi-lånet kan hjälpa många bolag så att man kan fortsätta bygga på sin produkt nu de närmsta månaderna när folk är försiktiga.

"Viktigt att vara kreativ"

Tatjana Choudhary tror dock att även om det är många som sliter i dagsläget så finns det hopp. Inte minst för de e-handlare som har möjligheten att vara flexibla.

Det är viktigt nu att vara kreativ och anpassa sig snabbt. Att inte fastna i sin affärsmodell och hålla fast vid den. Jag tror att speciellt inom e-handeln finns det den möjligheten. Och sen bör man jobba långsiktigt och tänka "hur ska jag förbereda mig på om det här händer igen?".

Noterbart är också att bland de svarande e-handlarna uppgav endast 7,8 procent att företagets existens inte går en osäker framtid till mötes medan 21 procent uppgav "vet ej".

Nils Lund
nils@ehandel.se