PostNord rapporterar nu stora effekter av coronaviruset. Företagets hemleveranser, vilket förstås är en leveransmetod som många väljer just nu, har ökat med i snitt 50 procent under de senaste veckorna. Vissa dagar stiger dock hemleveranserna med 70 procent för fraktjätten.
Det känns otroligt bra att vi kan bidra till att människor som inte kan gå ut får viktiga varor i en tid av isolering. Nu när många tvingas stanna hemma hoppas jag att fler upptäcker vilken bra service det faktiskt är, säger Peter Hesslin, chef för logistik och e-handel på PostNord, i ett pressmeddelande.
“Konsumtionsbeteendet har ändrats”
Brevlådepaket, även kallat varubrev, har samtidigt stigit med 20 procent. PostNord hanterar en vanlig dag cirka 550 000 paket och brevlådepaket.
Vi har fått indikationer både från e-handlare och mottagare om att konsumtionsbeteendet har ändrats av den pågående krisen. De här siffrorna bekräftar det och vi kan konstatera att PostNord klarar av att ställa om efter nya behov, säger Peter Hesslin.