Det krävs kreativa lösningar för att locka folk att handla från butik i dagens läge. Vi har hittills skrivit om hur Kjell & Company och NetOnNet lanserat Driver In-lösningar, där kunderna helt enkelt får varorna till sig utanför butiken. Nu hakar Elgiganten på trenden, efter nya rekommendationer från Folhälsomyndigheten.
När kunderna når den överenskomna parkeringsplatsen kan de själva välja om de vill ha varorna levererade direkt i bagageutrymmet eller genom fönstret. Rådande situation får oss att tänka utanför ramarna vilket leder till nya kreativa lösningar. Vi vet att produkter från vårt sortiment fyller en viktig funktion för de svenska hemmen och därför gör vi det vi kan för att kunna leverera dem på ett tryggt sätt, säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i ett pressmeddelande.
Kedjan uppger att ungefär hälften av de som handlar online i dag använder sig av tjänsten boka & hämta. Med den nya lösningen minskar man nu personkontakterna vid upphämtning av den beställda varan.
Det viktigaste för oss i denna utmanande situation är våra kunder och medarbetares säkerhet och hälsa. När idén om en Drive-In lösning kom var vi snabba med att se över våra rutiner för att kunna erbjuda det som ett alternativ i våra varuhus runt om i landet, säger Niclas Eriksson.
Elgiganten har sedan tidigare också infört golvmarkeringar i varuhusen med uppmaning att hålla avstånd, för att minska risken för smittspridning. Man har även infört digitala möten för kunder som vill kika på kök.