ANNONS

NA-KD ökar med 80 procent: "Redo för alla scenarion"

Jarno Vanhatapio, vd och grundare på NA-KD

"Covid-19 kommer att accelerera konsumentskiftet från offline till online".

ANNONS

Företag som går omkull, butiker som står tomma och e-handelsbeställningar som uteblir - de tråkiga handelsnyheterna har duggat tätt den senaste tiden. Men det finns också de som inte bara klarat sig genom krisen, utan faktiskt också levererat stark tillväxt.

En av dem är modejätten NA-KD, som i dag berättar om en ökning på 80 procent under årets första kvartal.

NA-KD.com har presterat väldigt bra. Som många andra företag såg vi en nedgång i mitten på mars, men vi har sett en positiv återhämtning under månadens två sista veckor. Sista veckan i mars presterade vi till och med bättre än budgeterat och den var vår bästa försäljningvecka under 2020 - med en tillväxt på 130 procent jämfört med samma period föregående år. Efter en stark försäljning i januari och februari, kan vi konstatera att Q1 blev något över våra förväntningar - både gällande omsättning och ett förbättrat resultat mot föregående år, säger företagets vd och grundare Jarno Vanhatapio i ett pressmeddelande.

Men vi är självklart både ödmjuka och uppmärksamma, nu när marknaden ser ut som den gör.

NA-KD lyfter fram att företaget har en "relativt liten exponering" i den fysiska handeln, och att det har bidragit till att det gått bättre för bolaget än för många andra i samma bransch.

Modeaktören har dock påverkats av viruset, bland annat genom att man fått arbeta på ett nytt sätt. Den senaste tiden har till exempel åtta av tio anställda arbetat hemifrån och alla resor har dragits ner till ett minimum.

Trots att NA-KD har en positiv position ur ett makroekonomiskt perspektiv, eftersom vi säljer prisvärt mode primärt online, behöver vi vidta åtgärder för att dämpa effekterna av nedstängningen av den europeiska offline-marknaden. Vi har gått igenom alla investeringar och overheadkostnader för att förbereda företaget för en relativt lång period med störningar på marknaden. Vi fortsätter dock att arbeta med samma kraft med våra hållbarhetsprojekt och vår onlineförsäljning.

Jarno Vanhatapio ser ljust på framtiden, även om det nuvarande läget är osäkert på många sätt.

Trots det som händer i världen just nu, bevisar vår fortsatta tillväxt på 80 procent i Q1 för NA-KD.com att vi har en fantastiskt lojal kundbas och att vi gör saker rätt. Vi tror att Covid-19 kommer att accelerera konsumentskiftet från offline till online och gynna e-handeln. Speciellt inom mode. Men just nu måste vi vara proaktiva, försiktiga och ödmjuka. Framförallt så lider vi med andra entreprenörer, företag och människor som har drabbats. Tyvärr kan det möjligen bli sämre innan det blir bättre, även för oss som hittills har drabbats mindre. Vi är redo för alla scenarion.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se