Enligt rapporten "Svenskarna och internet" från 2019 är det bara 61 procent av alla över 66 år som använder sig av Swish och Mobilt BankID. Så hur ska seniorer, som tillhör riskgruppen, kunna handla varor online, som kräver digital signering?
Den frågan ställde sig nätapoteket Meds och tog hjälp av bemanningsföretaget Gigstr. De ska nu nämligen guida 70-plussare kring hur de kan handla på nätet. De äldre kan ringa in och kopplas till en sakkunnig telefonist, som därifrån hjälper dem steg för steg genom de olika delmomenten som krävs.
Trycket från våra kunder är just nu rekordstort och vår kundservice har de senaste veckorna sett en rejäl ökning av människor över 70 år som hör av sig med frågor om hur man handlar online. Även om vi dubblat antalet medarbetare i vår egen kundtjänst räcker det inte för att bemöta behovet att utbilda äldre i att handla online. Universiteten är stängda och många unga personers timanställningar har sagts upp till följd av corona. Nu erbjuder vi tillsammans med Gigstr dessa människor sysselsättning och en chans att hjälpa till med ett livsviktigt uppdrag, säger Marika Baltscheffsky, marknadschef Meds.
"Skapar jobbmöjligheter"
Gigstr jagar nu kandidater över hela Norden, som vill göra en insats för den äldre befolkningen som behöver köpa apoteksvaror på nätet, för att minimera risken för att bli smittade.
Just nu försvinner många isolerades enda kontakt med en generation som kan hjälpa dem med frågor kring det digitala, samtidigt har vi i Gigstr-appen ett nätverk av unga, tekniskt lagda personer som står utan jobb. Det här initiativet skapar jobbmöjligheter samtidigt som vi hjälper de äldre med en ett uppdrag som kan vara skillnaden mellan liv och död, säger Alexander Åström, marknadschef Gigstr.
Telefonapoteket kommer att vara öppet varje vardag mellan klockan 9 och 18 och tjänsten är helt kostnadsfri. Telefonnumret som gäller är: 020-89 91 65.