För ett tag sedan skrev Ehandel.se en artikel om hur heminredningsföretaget Linum tog rejäla omtag och avvecklade olönsamma delar av dotterbolagen i Tyskland, Frankrike och England, för att istället satsa hårt på sin e-handel.
LÄS ÄVEN: Pionjär tar till e-handel för att vända till svarta siffror
"18 procent av vår totala omsättning"
Efter att ha lagt ner ordentligt med kraft och energi på sina digitala kanaler meddelar Linum att e-handeln nu börjar bära ordentligt med frukt. E-handelns omsättning har ökat med 27 procent mot föregående år.
- Jag delar helst inte siffrorna rakt av, men kan avslöja att e-handeln 2018 stått för cirka 18 procent av vår totala omsättning, skriver Charlotta Dahlqvist, Linums talesperson, i ett mail till Ehandel.se.
Roligt med odelat fokus framåt
Tillväxttakten har gett företaget möjlighet till expansion och nästa steg blir att förenkla och förbättra företagets digitala affär utifrån ett lager- och logistikperspektiv. Den digitala satsningen kommer även att fortsätta hålla i sig och fokus kommer nu även att läggas på en digital marknadsnärvaro i Europa.
- Efter några år av förändring och omställning är det roligt att få ha odelat fokus framåt och återinvestera i e-handelsverksamheten. Vi kommer att starta flera viktiga projekt under kvartal ett och letar just nu efter ny inspiration, nya medarbetare och kunniga samarbetspartners, säger Caroline Roeck Hansen, E-Commerce manager på Linum i ett pressmeddelande.