Coronaviruset har slagit hårt mot den fysiska handeln och en rad kedjor har de senaste dagarna meddelat att de behöver spara in på personalkostnaderna. Nu kan vi berätta att KidsBrandStore, som utöver sin e-handel har totalt sju butiker i Sverige och en i Oslo, också drar ner på personal.
"Viktigt att agera snabbt"
Företagets butik i Oslo ligger i ett köpcentrum som för närvarande håller stängt. De fyra personer som normalt sett arbetar i butiken har permitterats på heltid. I Sverige har bolagets 16 butiksanställda medarbetare meddelats om uppsägning. De kommer istället att erbjudas timkontrakt. De som är anställda som butikschefer i Sverige har blivit permitterade på 40 procent, och på flera håll - som i gallerian Westfield Mall of Scandinavia - har KBS dragit ner på sina öppettider.
De senaste veckorna har butikerna i Sverige haft ett omsättningstapp på mellan 60 och 70 procent, säger Mikael Arnåsen, vd och medgrundare på KidsBrandStore, till Ehandel.
Orsaken till att vi gör såhär är att vi inte vet hur länge det här kommer att pågå. Vi behöver ha den här flexibiliteten och på grund av osäkerheten var det viktigt att agera snabbt, tillägger han.
De 16 svenska butiksmedarbetarna, som nu alltså förlorar sina tillsvidareanställningar, har alla haft tjänster på mellan 25 och 75 procent. Hur mycket de kommer att få arbeta framåt är oklart, men Mikael Arnåsen menar att företaget fortfarande har behov av sin personal.
Det här är givetvis jättetråkigt. Men beskedet har tagits emot med förståelse och våra butikschefer har hanterat det här på ett jättebra sätt.
Agerar utifrån "worst case scenario"
Mikael Arnåsen menar att företaget inte vill riskera att sitta med höga kostnader ifall situationen förvärras ytterligare. Han beskriver det som att KBS nu agerar utifrån ett "worst case scenario" och understryker att det inte handlar om att göra sig av med personal från en dag till en annan, utan snarare om en förändring i anställningsform.
Hur går det för er e-handel?
E-handeln tuffar på. Vi ser en liten avmattning men det är svårt att säga om det har med coronaviruset att göra. Så nu försöker vi driva på där istället.
LÄS ÄVEN: KidsBrandStore gjorde en förlust på 20 miljoner kronor