Dagligvaruhandeln på nätet har ökat i stadig takt, men det var nog ingen som kunde förutspå den explosionsartade utveckling vi nu ser när covid-19 har landet i sitt grepp. Det har medfört att flera av de mest välkända aktörerna nu inte längre kan garantera leverans nästa dag, utan varnar för flera dagars väntetid på att få varorna hem till dörren. När vi testar att beställa hos MatHem ser vi att första leveranstillfället är först om åtta dagar.
Bästa kund, vi är fullbokade för leverans flera dagar framåt, står det att läsa hos MatHem.
Hos Mat.se möts man av ett liknande besked.
På grund av extremt många beställningar är det fullbokat för leverans flera dagar framåt. Ha god framförhållning och stay safe!
"Många varor är slut"
Även Willys sliter ont både på nätet och i de fysiska butikerna. Man beklagar den uppkomna situationen på sin hemsida.
Just nu har vi högt tryck både i våra butiker och på vår e-handel. På grund av begränsad bemanning, högre arbetsbelastning och att många varor tillfälligt är slut, är Hämta-tider och hemleveranserna begränsade och närmsta tillgängliga datum är ofta längre fram än vanligt, skriver man och fortsätter:
Vi vill uppmana om att göra era e-handelsbeställningar med längre framförhållning för att få varorna i tid. Vi får in nya leveranser hela tiden och våra medarbetare arbetar för fullt med att få upp nya varor på hyllorna och till e-handeln. Tyvärr påverkar detta höga tryck även vår kundtjänst som i nuläget har längre väntetid än normala fall.
Hos Hemköp, ICA och Coops respektive e-handel verkar det dock ännu inte vara någon fara på taket, men trycket lär öka ännu mer även där när övriga aktörer har allt svårare att leverera.