Sedan Bygghemma.se lanserades 2011 har tillväxten varit ett faktum. Framfarten för bolaget sägs bero på en kombination av strategiska förvärv och organisk tillväxt. 2018 sålde Bygghemma.se produkter för 5 miljarder kronor.
Under de senaste åren har e-handelsbranschen bevittnat ett skifte när det kommer till vilket segment som är mest populärt. Heminredning har under de senaste fem åren gjort en enorm e-handelsresa.
Vi såg siffrorna 2011 och kunde inte begripa varför segmentet låg så pass lågt, säger Mikael Olander, COO på Bygghemma Group. Egentligen är det ju stora och krångliga produkter till hemmet som man tjänar mest på att beställa över nätet. Hemleverans blir extra värdefullt eftersom det är så tidsbesparande. I dag står e-handel för ca 10 procent av handelns totala omsättning i Sverige.
Ett lĂĄngvarigt partnerskap
Sedan många år tillbaka är Svea en trogen finansiell partner för Bygghemma Group. Det partnerskapet har banat väg för en trygg och smidig hantering av såväl betallösningar som finansieringsupplägg.
I våra butiker är det ganska höga ordervärden, så det är extra viktigt att kunden känner sig trygg vid betalningen. Det gör att vi är måna om att våra partners har egna starka varumärken. Man måste hela tiden kunna känna sig trygg med sajten och betalningslösningen, och det ska gå enkelt, smidigt och snabbt att handla, berättar Mikael.
Partnerskapet tillåter Bygghemma Group att fokusera på sin kärnverksamhet och att utveckla den. Enligt Mikael är arbetet kring de finansiella lösningar så omfattande när det handlar om en sådan stor e-handel och därför överlämnar de gärna den uppgiften till experterna:
Svea sköter betalningarna och hanterar kreditbedömningar av våra kunder. Därefter äger de kundfordran. Det besparar oss mycket huvudvärk och vi kan fokusera på kärnaffären.
Svea utökar möjligheterna för företagare
Sveas mission är att vara den bästa finansiella partnern för företagare. För Bygghemma.se har det varit tydligt i såväl hårda som mjuka värden.
Här kan du läsa om betallösningar hos Svea
De bidrar med en professionalitet som gör att vi känner oss trygga med att lämna kunden i deras händer. Vi gillar att jobba med bolag som har gedigen bakgrund och erfarenhet. Men naturligtvis spelar även mjuka värden in. Vi ser Svea som ett bolag med stort engagemang och lyhördhet. Och i tillväxtfasen är det extra viktigt att ha en lyhörd och engagerad bankpartner som verkligen förstår våra behov, säger Mikael.
Nu lanserar Svea en ny digital bank för företagare som nästa steg i sträva mot målet att bli en bättre finansiell partner för företagare.
Det finns ett skriande behov av en bra digital företagsbank med en hög nivå av automatisering och self-service, men som också förstår företagarens vardag och kan hjälpa till när det verkligen behövs, säger Svea Banks vd Victor Ramström.
Nyfiken på mer? Här hittar du all information du behöver om Sveas nya digitala bank för företagare