ANNONS

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?

Tuff priskonkurrens orsaken till e-handlarnas elbilshajp?
Elbil för barn som helst vill ha dubbla motorer
Foto: Skärmdump från Outl1

"Fler har råd med dem nu".

ANNONS

15 000 elbilar av modeller som BMW, Audi, Mercedes och Jaguar. Det är vad nätbutiken Jollyroom planerar att sälja bara under november och december.

LÄS ÄVEN: Efter hoverboarden och fidget spinnern: Elbilen nästa hajp?

"Räknar med att sälja hälften så många"

Men Jollyroom är inte den enda e-handlaren som har märkt av en ökad efterfrågan på fordon för de lite yngre förarna. Även hos Outl1 har beställningarna trillat in i allt högre takt.

- Vi håller med Jollyroom om att elbilar för barn är en stor grej just nu inför jul. Vi på Outl1 räknar med att sälja ungefär hälften så många som dem, fast vi har bara satsat på något dyrare modeller med 12V och dubbla motorer, skriver vd:n Joacim Boivie i ett mejl till Ehandel.se.

Vad tror du att det stora intresset beror på?

- En stor orsak till det stora intresset tror jag är den hårda priskonkurrensen på marknaden som gör att många fler har råd med dem nu. Det är relativt stora produkter och prislappen ligger runt en tusenlapp, vilket är mindre än vad många små "radiostyrda bilar" - som barnet inte kan sitta i - kostar.

Inte längre lyxleksaker

Tiden då de aktuella leksaksbilarna, som kan kosta upp emot flera tusen kronor styck, sågs som onödigt extravaganta ser alltså ut att ha passerat.

- Jag minns själv att för 10-15 år sedan var den här typen av leksaker "lyxleksaker" och kostade minst 5-6000 kronor, vilket är mer än vad de flesta är beredda att spendera på en leksak. På den tiden var det dessutom betydligt sämre kvalitet än vad det är i dag, skriver Joacim Boivie.

LÄS ÄVEN: E-handlare nådde 77 miljoner - siktar på 120 miljoner i år 

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se