ANNONS

Clas Ohlson om coronaviruset: “Inte någon väsentlig resultatpåverkan”

Lotta Lyrå, vd på Clas Ohlson

E-handelssuccé i Q3.

ANNONS

Under räkenskapsårets tredje kvartal - 1 november till och med 31 januari - fick Clas Ohlson ihop en tillväxt på 2 procent, vilket innebar en samlad omsättning på drygt 2,8 miljarder kronor i Norden. Försäljningen online nådde samtidigt upp i 177 miljoner kronor, vilket motsvarar en tillväxt på 19 procent.

Företagets vd Lotta Lyrå lyfter i ett uttalande fram det tredje kvartalet som bolagets viktigaste, eftersom det omfattar den avgörande julhandeln.

Att Black Friday var vår enskilt bästa försäljningsdag någonsin visar hur julhandeln förändras. Många av våra kunder väljer att göra sina större inköp tidigt i julhandeln i samband med Black Week, både i butik och online. Vi lyckades möta kundernas efterfrågan med relevanta erbjudanden under hela julhandelsperioden, vilket tillsammans med en god lagerstyrning också bidrog till att vårt lagervärde minskade, säger hon i ett pressmeddelande.

"Ödmjuka inför ovissheten"

Sett till årets första nio månader, som för Clas Ohlsons del innebär perioden 1 maj 2019 till 31 januari 2020, ökade företaget sin försäljning med 4 procent till drygt 7 miljarder kronor. Företaget ökade sitt resultat både under det tredje kvartalet och för perioden som helhet. Under årets första nio månader gick resultatet från 549 till 612 miljoner kronor.

Lotta Lyrå ser dock en risk för att coronaviruset kan komma att påverka bolaget och dess resultat framöver, även om det inte finns någon större oro för det i dagsläget.

Vi är på olika sätt exponerade för några av de effekter som coronaviruset kan medföra. Förutom att vi vidtagit vissa försiktighetsåtgärder av omtanke om våra medarbetare, är vår bedömning att rådande läge inte kommer att ha någon väsentlig resultatpåverkan. Vi är naturligtvis ödmjuka inför den ovisshet som råder framåt. Vår bedömning är att den framtida utvecklingen påverkas av återhämtningen i leverantörskedjorna i Kina samt ytterligare virusspridning i Norden, som kan påverka kundbeteendet. Därtill skulle en svagare makroekonomi sannolikt dämpa konsumtionen på sikt, skriver hon, och fortsätter:

Allt detta sammantaget kan komma att påverka vårt resultat, vilket vi återkommer till under kommande kvartal. Vi bevakar detta noggrant och utvärderar löpande olika scenarier för att kunna hantera konsekvenser som kan uppstå avseende produktion, inköp och leveranser samt ett förändrat kundbeteende.

LÄS ÄVEN: E-handeln räddar Clas Ohlson - lyfte med 30 procent

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se