ANNONS

De avskaffar retursedeln med hjälp av ny tjänst

“Ytterst få konsumenter som har skrivare hemma”.

ANNONS

Nätbutiken Lampgallerian har avskaffat retursedeln med hjälp av leverantören Reclaimit och fraktbolaget PostNord. Avskaffat är kanske inte helt rätt ord men kunden ska nu slippa den fysiska retursedeln och istället använda en QR-kod på sin mobil.

Som ett led i att förbättra slutkundupplevelsen har Reclaimit i samarbete med PostNord nu implementerat en QR-kod som avskaffar returfraktsedeln och möjliggör att man istället kan skriva ut denna direkt hos ombudet, förklarar aktörerna i ett pressmeddelande.

Det är ytterst få konsumenter som har skrivare hemma, eller har lust att klippa ut en returetikett och fästa på ett paket. En QR-kod bidrar väsentligt till att förenkla returprocessen och hela köpupplevelsen.

Enligt Reclamit medför vart tredje köp någon form av retur, byte eller reklamtion. Företaget vill automatisera dessa flöden så mycket det bara går.

Vi vill hjälpa handlaren att skapa en stark lojalitet till sina kunder. Det gör vi genom att omvandla fel köp till rätt upplevelse, säger Wilhelm Hamilton, vd på Reclaimit.

Lampgallerian blev kund till Reclaimit vid årsskiftet och ska alltså vara den e-handel som är först ut med QR-koder istället för retursedlar.

Vi sökte en partner förstod vår affär, våra slutkunders behov och samtidigt kunde ge oss en smidig hantering med full kontroll i alla kanaler, säger Jacob Croona, inköpschef på Lampgallerian.

PostNord har samtidigt rullat ut den nya funktionaliteten över hela Sverige:

Vi har sett ett ökat behov av förenklad returhantering och har nu integrerat denna tjänst över hela landet, säger Saman Hadiani , affärsutvecklingschef på PostNord.

Vi lär alltså få se fler e-handlare som utnyttjar den nya funktionen framöver.

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se