En av e-handelns stora hållbarhetsutmaningar i dag är returhanteringen. Det vill Samhall och Postnord TPL råda bot på. Nu gör de gemensam sak och investerar i ett antal centra för returhantering ”på strategiska platser i Sverige”, enligt ett pressmeddelande.
Den samordnade returhanteringen ska innebära kortare transporter och därför mindre klimatpåverkan per returnerad vara.
Vi inom PostNord TPL har mångårig erfarenhet av att hantera returer åt våra kunder som bedriver e-handel. Erfarenhet som vi tar med oss in i detta spännande samarbete. Vi ser fram emot att genomföra den här satsningen tillsammans med Samhall, säger Mårten Koshko, Affärsutvecklingschef på PostNord TPL.
De nya anläggningarna ska också kunna hantera second hand och uthyrnings- och prenumerationstjänster för till exempel kläder och skor. Den första anläggningen etableras i Stockholm redan i år och kommer också att innehålla en fysisk outlet.
Utöver detta ska samarbetet också skapa arbete för hundratals Samhallmedarbetare.
Genom samarbetet med PostNord kan vi på Samhall hjälpa landets e-handlare att både kapa kostnader och bli mer hållbara, samtidigt som vi skapar nya vägar till arbetsmarknaden för personer med funktionsnedsättningar. Det är en riktig win-win-situation, säger Monica Lingegård, vd på Samhall AB.