Organisationen Hållbar E-handel, som leds av en styrelse och administreras av Ehandel, har fått två nya stora e-handlare som medlemmar. Inte för att grundarskaran var något att förringa med e-handlare som Apotea, Skincity, Bubbleroom med flera.
LÄS ÄVEN: Nu lanseras Hållbar E-handel: ”Ett väldigt viktigt initiativ”
Nu har dock jättarna Adlibris och NetOnNet också valt att bli en del av organisationen Hållbar E-handel.
Vi får ta emot ansökningar hela tiden och gör vårt bästa för att hinna med, säger projektledaren Sanna Thurdin, och fortsätter:
Det känns oerhört roligt att vi får ett så här starkt gensvar. Det verkar som att hela branschen sluter upp bakom Hållbar E-handel.
Elias Vieglins, som är ansvarig för Varumärke, PR, Hållbarhet & Ambassadörsprogram på Adlibris, förklarar varför de gick med i Hållbar E-handel:
Det här är ett riktigt bra initiativ. Jag är övertygad om att det kommer dyka upp fullt av lösningar och möjligheter när e-handlare samlas för att dela insikter kring hållbarhetsfrågor.
"Som sätter fokus på denna viktiga fråga"
Just samverkan mellan e-handlare verkar vara det stora dragplåstret.
NetOnNet välkomnar att det bildas en organisation som sätter fokus på denna viktiga fråga. Samverkan i branschen ökar förutsättningarna för att e-handeln skall kunna bidra till ett mer hållbart samhälle, säger NetOnNets e-handelschef Martin Richardsson.
Högt upp på agendan hos Hållbar E-handel ligger nu det certiferingsprogram som är en del av organisationen. Johan Svensson, vd på Ehandel och sekreterare i Hållbar E-handel, berättar vad som ligger på bordet just nu:
Det kommer såklart att vara en hel del formalia nu på första styrelsemötet. Styrelsen ska kompletteras med ytterligare styrelsemedlemmar och året ska planeras. Vi kommer att sätta extra fokus på certifieringsprogrammet som många av de nya medlemmarna vill ha mer information om, säger Johan Svensson.
Det första styrelsemötet för Hållbar E-handel kommer att hållas den 11 mars.