En ökning på 23,6 procent till en total omsättning på 8,2 miljarder euro - eller 87 miljarder svenska kronor. Så ser facit ut när Zalando i dag presenterar sina siffror för verksamhetsåret 2019. Samtidigt uppges antalet aktiva kunder har ökat med 17 procent till 31 miljoner.
Vi ser tillbaka på ett mycket framgångsrikt år där vi har uppnått starka finansiella resultat under varje kvartal. Samtidigt har vi gjort stora framsteg på vår strategiska dagordning, säger David Schröder, finansdirektör på Zalando, i ett pressmeddelande.
Bolaget meddelar att det fjärde kvartalet var särskilt starkt och att de nordiska länderna legat i framkant under det gångna året.
De nordiska marknaderna går fortsatt mycket bra och tillväxten i regionen ligger över Zalando-koncernens genomsnitt. Med våra senaste tillägg av ikoniska svenska varumärken såsom Lindex, Indiska och Polarn o. Pyret har vi skapat ett ännu starkare erbjudande för våra kunder. Och vi kommer fortsätta addera fler spännande varumärken till vår plattform under året, kommenterar Kenneth Melchior, som är direktör för norra Europa.
Efterfrågas särskilt i Sverige
Under 2020 räknar Zalando med att intäkterna ska öka med ytterligare 15 till 20 procent, förutsatt att bolaget inte drabbas negativt av coronaviruset.
LÄS ÄVEN: I virusets spår: Modejättarna kan tvingas till drastiska åtgärder
På agendan står bland annat att expandera premiumsegmentet och att addera lyxvarumärken till sortimentet. Dessutom ska Zalando flytta fram sina positioner inom hållbarhetssegmentet genom att börja sälja secondhand-varor på sajten. Företaget planerar att lansera sin “pre-owned”-kategori under hösten 2020.
Vi kommer också fortsättningsvis fokusera på en ökad tillväxt, samtidigt som vi växlar upp vårt arbete med hållbarhet. Vi ser en ständigt växande efterfrågan på hållbart mode, särskilt bland våra svenska kunder. Zalando erbjuder redan idag ett av Europas största hållbara modesortiment, och detta kommer vi alltså att utöka än mer framöver, säger Kenneth Melchior.
Zalandos rörelseresultat för helåret kom upp i knappt 225 miljoner euro, vilket kan jämföras med 173,4 miljoner euro år 2018.
LÄS ÄVEN: Zalando köper kunders använda plagg online och säljer dem offline