ANNONS

Ville ha snabba leveranser - fick logistikstrul och försäljningstapp

Maria Edsman är vd för Akademibokhandeln och Bokus

Butikerna räddade Q4.

ANNONS

"Verksamheten kännetecknas av en hög grad av interaktion av viktiga funktioner för att skapa effektivitetsfördelar".

Så beskrivs Akademibokhandeln och systerbutiken Bokus i ägarföretaget Volatis årsredovisning som släpptes i morse. Företaget berättar att försäljningen låg stabilt över helåret men tappade under det fjärde kvartalet. Det senare på grund av att e-handeln drabbades av logistikproblem och därför inte lyckades hålla jämn takt med butikerna under julhandeln.

Logistikproblemen drabbade både Akademibokhandeln och Bokus, som i bakgrunden delar på samma infrastruktur. Det ledde till att verksamhetens rörelseresultat (EBITDA) sjönk från 109 till 91 miljoner i Q4.

Affärsområdet utvecklades positivt under årets första nio månader och hade ett starkt fjärde kvartal i sina butiker. Tyvärr drabbades e-handeln av temporära leveransproblem under det viktiga fjärde kvartalet när bolaget ställde om logistikhanteringen hos sin 3PL-leverantör för att kunna erbjuda sina kunder snabbare leveranstider, skriver Volati om sina bokbutiker.

Nära 1,8 miljarder

Enligt rapporten har leveransproblemen påverkat både kunderna och försäljningsvolymerna, samt lett till ökade personalkostnader. Men nu ser situationen ut att vara på bättringsvägen.

Bedömningen är att problemen successivt kommer att avta, meddelar Volati.

Totalt sett kom Akademibokhandelns och Bokus omsättning upp i 595 miljoner kronor för fjärde kvartalet och 1,79 miljarder för helåret 2019. Det kan jämföras med 634 miljoner respektive 1,78 miljarder året innan. I siffrorna ingår även Bokus Play, som är en abonnemangstjänst.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se