E-handeln har drabbats av ännu ett bluffmejl, med en falsk avsändare som utger sig för att vara någon annan för att komma över mottagarens uppgifter. Den här gången är det Dollarstore som har råkat ut för de impopulära bedragarna. Det meddelar företaget i ett pressmeddelande. Dollarstore har också gått ut med informationen i ett meddelande på Facebook för att varna sina kunder.
Just nu cirkulerar det bedrägerimail i DollarStores namn. Vi uppmanar alla våra kunder att vara extra vaksamma och att noga kontrollera vilken avsändare som mailet kommer ifrån. Lämna aldrig ut personuppgifter eller kortinformation till en sida som du inte litar på. Om du är osäker eller har frågor kring detta ber vi dig att ta kontakt med DollarStores kundtjänst på någon av kontaktuppgifterna nedan, skriver företaget.
Inlägget på Facebook har i skrivande stund delats över 500 gånger och fått över 180 reaktioner. Av kommentarerna att döma har åtminstone en person identifierat mailet som oäkta och därmed passerat det till skräpkorgen.
"Ingen har drabbats"
Dollarstores vd Bent Holm tar dock det hela med ro. Enligt honom har företagets agerande lett till att bedragarna inte lyckades i sitt uppsåt att komma över kundernas uppgifter.
Det var bara lite spam. Ingen har drabbats då vi agerade snabbt, men tyvärr mycket sånt, skriver han i ett mejl till redaktionen.
Bent Holm menar att händelsen är överspelad. På frågan om ifall han vill berätta mer om Dollarstores agerande i frågan blir svaret nej.
Nej, alltså, jag har inte tid med kommentarer till det där.
LÄS ÄVEN: PostNord i ny härva - uppges vara avsändare i falskt mejl