Lindex lyfter tack vare lyckade digitala satsningar och god kostnadskontroll. Det var budskapet när modekedjan presenterade siffrorna för 2019. Rörelseresultatet uppgick till 340 miljoner kronor för helåret, att jämföra med 298 miljoner året innan.
Vi är mycket nöjda med vår starka utveckling under 2019 och avslutade året med en fin försäljningsökning. Vi har nästan tredubblat vårt resultat de senaste två åren vilket speglar Lindex starka tillväxt. Våra strategiska satsningar och alla medarbetares dedikerade arbete har varit centralt för vår framgångsrika utveckling, kommenterar Susanne Ehnbåge, vd på Lindex, resultatet.
Man ökade dessutom sin totala försäljning med 0,8 procent. Den jämförbara försäljningen ökade med 1,2 procent i lokala valutor. Onlineaffären kunde åtnjuta en tillväxt på 24,3 procent för helåret och 16 procent för fjärde kvartalet. Såväl snittköp som besökare och kunder ökade.
Vi står inför ett mycket intressant och händelserikt 2020. Vi utvecklar ständigt vårt erbjudande och har nyligen lanserat vår nya inredningskollektion Lindex Baby Home. Vi optimerar vårt erbjudande baserat på våra kunders insikter och behov och vi kommer se fortsatt ökad tydlighet i våra modekoncept. Att vidareutveckla och stärka vårt butiksnät liksom vår digitala tillväxt är i fokus, där vårt samarbete med Zalando och lanseringen online i Kina är viktiga milstolpar i Lindex globala expansion, säger Susanne Ehnbåge.
Coronaviruset som just nu härjar i Kina har heller inte dämpat kedjans e-handelsplaner i landet.
Vår planerade lansering av Lindex online i Kina är i dagsläget oförändrad. Vi har kontinuerliga avstämningar och följer och utvärderar händelseförloppet dagligen, säger Kristina Hermansson, kommunikationschef på Lindex, till Ehandel.