Black Friday är långt ifrån över men fredagen, som står bakom hela köpkalaset, är numera passerad. Elgiganten har rapporterat en tillväxt på 100 procent för igår medan betaljätten DIBS meddelar en mer blygsam ökning på 10 procent i antal order. Klarna sticker in någonstans mittemellan och de ska ha sett en “volymökning” på 31 procent.
När vi vänder oss till Ehandel.se Analytics, som mäter cirka 400 svenska nätbutikers transaktioner, så får vi en tillväxt som ligger i linje med DIBS siffror. Ehandel.se Analytics säger nämligen att Black Friday levererade en ökning med 8 procent i antalet beställningar.
Veckan låg över men fredagen under
Intäkterna ökade dock ganska mycket mer och försäljningsökningen blev till slut 15 procent för hela Black Friday.
- Siffrorna har under veckan varit en bra bit över prognosen, men på själva Black Friday blev det tvärtom. Vi hade räknat med en intäktsökning på 37 procent men den landade på 15 procent, säger Joakim Andersen, analytiker på Ehandel.se.
Att fredagen för vissa kanske ses som en besvikelse, från tidigare års explosionsartade ökningar, betyder dock inte att Black Friday som koncept inte levererar i år. Hela veckan ser nämligen ut att bjuda på en mycket stark tillväxt.
- Sett till hela veckan stämmer prognosen bättre med verkligheten där vi väntade oss en ökning på drygt 30 procent. Och så här långt, måndag till fredag, är försäljningsökningen nära 31 procent, säger Joakim Andersen.