ANNONS

Betalleverantören DIBS har allvarliga driftstörningar

Betalleverantören DIBS har allvarliga driftstörningar

Betalleverantören DIBS har just nu problem med sina system. E-handlare rapporterar att betalfönster inte svarar eller är extremt sega. Hos vissa e-handlare är resultatet att de ser försäljningen sjunka.

ANNONS

Alla DIBS kunder skall tydligen inte vara lika hårt drabbade utan de med betalfönstret Flexwin sägs ha störst problem. DIBS ska uppdatera sin driftsida var 30:e minut och just nu står där följande:

"We are currently working to solve our problems and do not estimate to run at full capacity for the next 4-6 hours.

We apologize for any inconvenience and will continuously update our status every 30 minutes."

E-handlare rapporterar att det nu varit problem i flera dagar. Bortsett från driftsidan är e-handlarna inte nöjda med kommunikationen från DIBS. De vi pratat med påpekar dålig information och långsam fix av problemet.

Patrik Müller på DIBS ger dock lite information via Twitter. Tydligen skall transaktioner gått igenom under denna period av driftproblem men med stora mängder time-outer för kunder som använder Flexwin. Patrik meddelar även att de kunder som kör "DT betalfönster" inte har haft några störningar. Han medger dock att Flexwin-problemet är mycket allvarligt.

I skrivande stund (10:00) rapporterar DIBS kundtjänst följande:

"Vi har fortfarande störningar för de av våra kunder som använder flexwin. En stor del av transaktionerna de skickar in får time-out. Under dagen fortsätter driften arbetet och man kan förvänta fortsatta störningar under de närmsta timmarna."

Vi uppdaterar denna nyhet när vi får mer information. Det bästa just nu är att hålla koll på DIBS driftsida och eventuellt byta till en backuplösning som t.ex. Payson, PayPal mfl. Våra e-handlare diskuterar även problemet här i vårt forum.

 

Uppdatering 13:00
DIBS meddelar följande:

"Vi har fortsatta störningar i transaktionsflödet för framförallt flexwin-kunder. Vi startar strax upp en ny databas som vi jobbat med en längre tid. Det kommer innebär ett kortare stopp i transaktionsflödet men vi hoppas att detta ska lösa problemen."

Uppdatering 14:50
Problemen ska nu vara lösta:

"DIBS är uppe på normal kapacitet igen. Alla transaktioner har blivit processade sedan 14:00 idag. Vi fortsätter vårt arbete för fortsatt stabilitet, och för att även öppna upp vårt administrations system. Vi kommer fortsatt uppdatera vår status regelbundet."

Julius Gunnilstam
julius@ehandel.se