Axfood växte på alla fronter under 2019. Koncernens nettoomsättning uppgick till 50,7 miljarder för helåret – en ökning med 5,5 procent från 2018. Rörelseresultatet fick ett än större uppsving och växte med hela 13 procent till nästan 2,3 miljarder.
Det är med stolthet jag ser tillbaka på det gångna året och de tydliga framsteg vi gjort inom många områden. Ett starkt fjärde kvartal avslutade ett framgångsrikt 2019 med god tillväxt i såväl våra butiker som inom e-handeln och vår nettoomsättning översteg för första gången 50 miljarder kronor, säger Klas Balkow, vd och koncernchef på Axfood, i en kommentar.
"Vi har kunnat följa Willys framfart"
Axfood avslutade även året starkt med en nettoomsättning på 13 miljarder under det fjärde kvartalet, en ökning med 5,4 procent. Rörelseresultat uppgick till 487 miljoner kronor, en ökning med 14,6 procent jämfört med motsvarande period 2018.
En av huvudanledningarna bakom koncernens framgångar stavas; Willys.
Vi har alla kunnat följa Willys framfart men det är viktigt att poängtera att alla våra varumärken och verksamheter bidrar till att vi fortsätter stärka vår marknadsposition, kommenterar Klas Balkow