ANNONS

Tekniskt fel höjde priset - nu får Boozt betala tillbaka

Tekniskt fel höjde priset - nu får Boozt betala tillbaka
Boozts marknadschef Peter G Jørgensen fick en hektisk start på Black Friday

"Känns lite orättvist när man blir anklagad för att fuska".

ANNONS

När e-handeln Boozt under gårdagen drog igång sin Black Friday-kampanj, var det med minst 30 procents rabatt på stora delar av sortimentet. En vaken konsument som var ute efter en tröja av märket GANT märkte dock att ursprungspriset på tröjan hade höjts jämfört med tidigare i veckan.

Ringer runt till kunderna 

Då kostade just den modellen 1099 kronor men nu skulle den ha kostat 1199 kronor eller 1299 kronor, beroende på färg. Det innebar alltså att rabatten på 30 procent inte sänkte tröjans pris så mycket som den borde ha gjort.

Vilseledande, tyckte konsumenten ifråga, som dessutom hade noterat att den aktuella tröjan fortfarande låg ute för 1099 kronor både i GANT:s egen e-handel och i andra nätbutiker.

- Prisskillnaden på GANT hoodies beror på ett tekniskt EDI-fel - som rättas till just nu. Det är alltså inte tal om en "Black Friday-taktisk" prisförändring, vilket är viktigt för oss att understryka. Vår kundservice är i full gång med att betala tillbaka till kunderna, de ringer till dem nu under eftermiddagen och kvällen, skrev Peter G. Jørgensen, marknadschef på Boozt, i ett mejl till Ehandel.se i går kväll.

"Farligt att säga att allt stämmer"

Enligt Peter G Jørgensen tar det ibland månader från det att Boozt köper in en vara till dess att den kommer upp på sajten. Med valutaförändringar och annat som kan inträffa under tiden, är det inte så konstigt att det ibland blir fel när man har ett sortiment bestående av miljoner artiklar, menar han. 

- Vi kontrollerar förstås alltid priserna, men ibland kan det tyvärr hända att vi missar något, säger Peter G Jørgensen, när vi når honom på telefon under morgonen.

- Det känns lite orättvist när man blir anklagad för att fuska. Det har verkligen inte varit vår mening att vilseleda någon.

Har ni kollat era priser så att allt stämmer nu?

- Det är farligt att säga att allt stämmer, men vi gör allt vi kan för att vara transparenta och ge kunderna så bra service som möjligt. Det kan säkert fortfarande finnas något fel någonstans. 

Om någon ser något som ser misstänkt ut, ska de kontakta er i så fall?

- Ja, det tycker jag verkligen. Våra kunder är alltid välkomna att höra av sig. 

Boozt har nu uppdaterat tröjans grundpris på sin hemsida.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se