Polarn O. Pyrets vd Nanna Hedlund berättar för Ehandel att man är på väg ut på världens marknadsplatser. Inom en månad ska modebutiken för barn börja sälja sina produkter både på Amazons och Zalandos marknadsplatser.
När exakt ska ska ni börja sälja på respektive marknadsplats?
Exakt datum är inte klart men båda kommer att vara uppe inom en månad, säger Nanna Hedlund till Ehandel.
Kommer även till Sverige
Nanna Hedlund berättar att man först och främst riktat in sig på Tyskland med företagets nya satsning på marknadsplatser. Polarn O. Pyret ser nämligen “en spännande tillväxtpotential” i landet.
Tyskland står för störst andel av vår försäljning på vår internationella sajt, polarnopyret.com och vi vill genom en lokalanpassning av sajten samt externa marknadsplatser öka vår tillväxttakt.
Varför har ni valt just dessa plattformar?
För att de är ledande i Tyskland men också har tillväxtpotential på övriga marknader. Till exempel kommer vi kort efter lansering på Zalando i Tyskland även att lansera i Sverige och Finland, berättar Nanna Hedlund.
Det kommer dock inte vara ett fullständigt sortiment som erbjuds via de internationella marknadsplatserna.
Nej, det är ett utvalt sortiment med fokus på vårt yttersortiment som har en hög internationell efterfrågan.
"Accelererar e-handelsutvecklingen"
Vi frågade även Nanna Hedlund om hon ser en risk i att börja sälja på andras marknadsplatser.
Kan de konkurrera ut era egna sajter?
Nej, inte alls – vi ser dem som naturliga komplement på både nya och befintliga marknader. Marknadsplatserna accelererar e-handelsutvecklingen och tar snarare andelar från den fysiska handeln.