Bland leveransalternativen till hem, ombud och paketskåp har ännu en variant börjat ta plats i e-handlarnas kassor. Det handlar om tjänsten Early Bird som drivs av företaget MTD (Morgontidig Distribution) tillsammans med morgontidningarnas utbärningsbolag.
Den som väljer Early Bird i fraktkassan kan se fram emot att paketet levereras hela vägen hem till dörren, eller till brevlådan i de fall då paketet får plats där. Detta genom att de transporteras med samma flöde som morgontidningarna.
Vår resa med e-handelspaket började utvecklas 2015 och 2016 lanserades tjänsten Postlådepaket, berättar MTD:s vd Rickard Lagesson för Ehandel.
Han och hans kollega Pelle Lönn, som är affärsansvarig för tjänsten Early Bird, har tackat ja till en intervju som vi bad om eftersom vi ville veta mer om MTD:s snabbväxande men ganska hemliga e-handelstjänst.
Nätverket fick ny uppgift
Men innan vi tittar på vad som väntar runt hörnet hos Early Bird, kan det vara en god idé att backa bandet.
MTD bildades 1992 som en slags gemensam organisation för alla lokala bolag som delade ut morgontidningar runt om i Sverige. MTD fick ansvar för att ta in andra volymer i detta distributionsnät och har i dag kunder som Egmont, Aller Media och Svenska Spel. MTD distribuerar både magasin till prenumeranter och Svenska Spels produkter till ombuden.
Våren 2019 presenterades det nya varumärket Early Bird, som då ersatte MTD Postlådepaket.
Mediehusen och distributörerna ville använda det rikstäckande nätverket på nya sätt och man landade i att lansera ett konsumentvänligt varumärke. Samtidigt gav det plats för en större samverkan mellan mediehusen och frakttjänsten, säger Pelle Lönn.
Många e-handlare har ett behov av att nå ut och då kan vi också hjälpa till med mediehusens andra tjänster som marknadsföring, medierådgivning och grafisk formgivning som en del av erbjudandet.
Främst stora bolag
Den första e-handlaren som gick live med MTD:s e-handelstjänst var Batteriexperten, som lanserade fraktalternativet i mars 2016. Nu har kunderna som erbjuder Early Bird som leveransalternativ vuxit till ett 20-tal.
Vi för samtal med många. Det finns ett tryck från konsumenterna om att de vill ha nya flöden och vi räknar med att med att fyra till fem nya kunder tillkommer före sommaren.
Enligt Pelle Lönn och Rickard Lagesson är en av Early Birds främsta fördelar att man har ett så täckande logistiknätverk.
Just nu når vi ungefär 85 procent av de svenska hushållen. Man kan säga att från Gävle upp till Umeå så täcker vi inte fullt ut, säger Pelle Lönn, som dock också passar på att dela med sig av en nyhet:
Vi kommer att lansera i Gästrikland i februari. Och det är bara startskottet. Innan sommaren är vi rikstäckande.
Men 20 handlare låter inte så mycket sett till att ni har så bra täckning?
Nej, men de vi har är främst stora bolag, som till exempel Apotea. Vi har inte aktivt bearbetat mindre kunder. Dessutom arbetar vi med ett flertal TPL-aktörer, som ju i sin tur hanterar logistiken åt flera e-handelsföretag.
Så det riktiga antalet butiker med Early Bird är egentligen fler än 20?
Ja precis. I vår strategi ingår det att vi gärna arbetar med TPL-aktörer, det finns många som gör ett fantastiskt jobb med att samla logistiken på ett ställe.
Erbjuder express
I takt med att e-handeln växer ökar även antalet logistikleverantörer som vill ha en del av kakan. Sida vid sida slåss jättarna som PostNord, DB Schenker, Bring och DHL med uppstickare som Instabox, Budbee, Airmee och Best.
MTD - en traditionell aktör som dock är ganska ny inom e-handelslogistiken - räds inte konkurrensen från vare sig den ena eller den andra gruppen.
Vår principiella inställning till konkurrenterna är att de är potentiella samarbetspartners, säger Pelle Lönn.
Early Bird består egentligen av två tjänster, en standardvariant som innebär att mottagaren får sitt paket efter någon dag, och en expressmodell som ser till att det är framme morgonen efter så länge beställningen har lagts senast en viss tid.
Upplevs tjänsten som trygg att använda, med tanke på att paketet ställs utanför dörren?
Ja, det skulle jag säga. Framför allt eftersom exponeringstiden är så kort. Leveransen sker natt före vardag och då är man ju uppe hyggligt tidigt nästa dag och kan då ta in sitt paket. Så ur den aspekten är det ingen skillnad mot att leveransen skulle ske mitt på dagen och tas om hand då man kommer hem från jobbet.
Transformation att vänta
Med sitt logistiknätverk och sin leveransmodell, som man menar är lätt att ta till sig, ser man ljust på framtiden.
Vi ser e-handeln som en jättestor möjlighet och den delen av vår verksamhet kommer att växa under det närmaste året. Nätverket har omkring 8000 medarbetare så när vi växer blir vi en ganska stor aktör att räkna med.
Utmaningen blir väl någonstans den här transformationen från tidningsleverantör till paketdistributör.
Men planen är ändå att ni ska gå över och bli en paketdistributör i första hand?
Ja, fast i kontrollerad och ordnad takt, avslutar Pelle Lönn.