Det fjärde kvartalet med bland annat Black Friday och julhandeln brukar ses som det viktigaste hos många e-handlare. Tanken är att kampanjerna ska få fart på försäljningen så att omsättningen för helåret landar på en så hög nivå som möjligt.
Men man kan också använda Q4 till att etablera sig i nya länder. Så gjorde Footway, som under förra årets sista kvartal gick in på inte mindre än 13 nya marknader.
Under 2019 har vi fortsatt vår lönsamma tillväxtresa. Under fjärde kvartalet passerade vi en viktig milstolpe genom en fantastisk teaminsats där vi expanderade till ytterligare 13 marknader, en framgångsrik lansering som bevisar skalbarheten i vår modell. Våra kunders engagemang och vår datadrivna plattform bidrar till förbättrade produkter. Under året har över 120 varumärken förbättrat sina sortiment genom att använda vår plattform som datakälla, säger Daniel Mühlbach, vd på Footway, i ett pressmeddelande.
234 000 nya kunder
Satsningen innebar att Footway under det fjärde kvartalet nådde en omsättning på strax över 308 miljoner kronor, vilket motsvarade en ökning på 16,7 procent. Samtidigt rusade rörelseresultatet från 6,5 till 12 miljoner. Bolaget ska under Q4 ha nått ut till 234 000 nya kunder.
Det är utanför Norden som den största tillväxten uppges ha skett.
Tillväxttakten minskade dock något under kvartalet, dels på grund av en varm vinter som påverkade försäljningen av vinterskor negativt samt av kapacitetsproblem hos bolagets tredjepartsleverantör av lager och logistik, kommenterar Footway.
För helåret 2019 uppgick e-handlarens försäljning till 991 miljoner kronor, en ökning med 30,4 procent jämfört med 2018. Företaget når nu ut till totalt 24 europeiska länder.