Idag meddelar ByggHemma Gruppen sina siffror för det fjärde kvartalet och helåret 2019. Under årets sista kvartal ökade omsättningen med 28,5 procent, vilket innebar att man nådde upp i 1,6 miljarder kronor. Under perioden uppgick rörelseresultatet (EBITA) till 90 miljoner kronor, vilket är en ökning med 2,5 miljoner från i fjol.
LÄS ÄVEN: Avslöjat: Bygghemma står bakom 132-miljonersbyggnationen
För helåret 2019 summerades omsättningen till 6,2 miljarder kronor, vilket är en ökning om nära 25 procent jämfört med 2018. Resultatet landade på 330 miljoner kronor, jämfört med 202,7 miljoner i fjol.
2019 var ett fokuserat verkställande år av koncernens strategier. Vi är på god väg att bli ett 10 miljarder-företag. Vi växte i en markant högre takt än den totala marknaden, vilket driver ytterligare marknadsandelar, skriver vd:n Martin Edblad i rapporten.
Vi dominerar digitalt och närmar oss 200 miljoner webbplatsbesök per år. Vi planerar att rulla ut vår uppgraderade företagsidentitet på webben, på sociala medier och i all företagskommunikation under första kvartalet 2020.
Under året som gått har företaget satsat hårt på att bygga ut sin portfölj. ByggHemma står sedan tidigare bakom nätbutikerna Bygghemma, Trademax, Chilli samt Furniturebox, och i år tillkom Designkupp, Nordiska Fönster, Vitvarubolaget, Arc E-commerce, Lindström & Sondén, Outl1, VVSKupp.no och LampGallerian.se.