ANNONS

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär

Boozt sålde för 625 miljoner men skönhet blev en dyr affär
Hermann Haraldsson redo för starkt fjärde kvartal

Fysisk butik drog ner resultatet.

ANNONS

Nyligen meddelade Zalando att årets tredje kvartal blev en besvikelse för bolaget. Tillväxten blev svagare än förväntat och resultatet slutade på minus 400 miljoner kronor.

LÄS ÄVEN: Zalando levererade 400 miljoner i förlust: "Självklart inte nöjda"

Varm sommar pressade marginalerna

Hos konkurrenten Boozt har dock utvecklingen varit närmast den motsatta. Under perioden juli till och med september omsatte modehandlaren 625 miljoner kronor, vilket ska motsvara en ökning på 37,4 procent.

Samtidigt försämrades dock resultatet från minus 12,4 till minus 22,7 miljoner.

- Som förväntat påverkades marknaden under det tredje kvartalet av stora marknadsföringskampanjer till följd av den ovanligt långa och varma sommaren som rådde under större delen av kvartalet. För att försäkra oss om en sund lagernivå påverkades även vårt resultat under tredje kvartalet av ökade marknadsföringsinsatser vilket ledde till att bruttomarginalen pressades, kommenterar Boozts vd Hermann Haraldsson i ett pressmeddelande.

Sänker förväntad rörelsemarginal

Utöver det varma vädret ska Boozts siffror ha påverkats negativt av att försäljningen i företagets fysiska skönhetsbutik inte har gått så bra som bolaget hade hoppats på.

LÄS ÄVEN: Redo att betala högre hyra - här är Boozts nya butik

Hermann Haraldsson tillägger dock att tillväxten under kvartalet ligger i linje med vad som förväntats och att målet för helåret kvarstår.

- Vårt tillväxtmål på över 36 procent för helåret bibehålls när vi går in i årets sista kvartal, men på grund av att förlusterna i den nya Beauty by Boozt-butiken i Köpenhamn blev större än förväntat och den ökade kampanjintensitet som vi för närvarande upplever i branschen, förväntas nu vår justerade rörelsemarginal att ligga i intervallet 1,5 till 2 procent.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se