Begagnatmarknadsplatser och e-handelsföretag inom den cirkulära ekonomin lär ha jublat idag när HUI Research presenterade Årets julklapp 2018.
LÄS ÄVEN: Elcykeln är Årets Julklapp 2017
Det blev nämligen inte någon pryl, vilket det oftast har varit tidigare år. Årets julklapp är istället ett återvunnet plagg.
- Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion, skriver HUI Research.
Numera en hygienfaktor
Årets julklapp inkluderar plagg tillverkade av återvunna material. Det handlar alltså inte bara om traditionell second hand.
- Årets julklapp illustrerar hur hållbarhet går från att vara en trend som några konsumenter och företag plockat upp till att bli mer och mer av en hygienfaktor, säger Jonas Arnberg, vd på HUI Research.
Hållbar kollektion ett måste
HUI Research förklarar att konsumenternas efterfrågan har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel, där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.
- Att kunna erbjuda en hållbar kollektion är snart ett måste för alla modehandlare. Klimatoro och ny tillverkningsteknologi gör det återvunna plagget till en klockren tidsmarkör. Bra design i kombination med hållbarhet skapar efterfrågan, säger Jonas Arnberg.