Igår bjöd modejätten Zalando in till en presskonferens där man diskuterade hållbarhet i modebranschen samt presenterade det senaste samarbetet. Ehandel var givetvis på plats.
Zalando har tillsammans med nio nordiska varumärken, däribland svenska Filippa K och House of Dagmar, tagit fram en hållbar kollektion vid namn "Small steps Big impact". Kollektionen är en del i Zalandos nyligen lanserade hållbarhetsstrategi "do.MORE", syftet är att väcka kundernas uppmärksamhet samt locka fler aktörer i branschen att samarbeta krig projekt som skapar en mer hållbar modeindustri.
Vi kan se, i vår data, att våra kunder bryr sig om hållbarhet och är intresserade av ämnet. Intresset kring vår hållbara kategori växer och kunderna väljer i allt högre utsträckning våra hållbara modealternativ. Något som också indikerar att vår hållbarhetsstrategi är rätt är att när jag tittar internt på våra team, under de senaste åren, så har inget annat ämne tidigare skapat så mycket engagemang och passion, säger David Schneider, en av vd:arna, under hållbarhets-konferensen i Köpenhamn.
Sen tror jag starkt på att om man tillsammans arbetar med utmaningar inom branschen så för det människor och företag närmare, även om de annars konkurrerar på annat sätt. Viljan att vilja göra en förändring är grunden i allt, och kollektionen som vi presenterar idag är ett resultat av allt jag precis sagt.
Idag har Zalando över 450 000 artiklar på sin sajt varav fler än 20 000 artiklar från cirka 240 varumärken är hållbara, som motsvarar cirka fem procent av det totala erbjudandet. Målet är att den hållbara kategorin ska stå för 20 procent av Zalandos GMV, det vill säga värdet av alla varor som säljs på Zalando, om tre år.
Kollektionen visar även att hållbara plagg "hänger med i modet". Vi räknar med att 20 procent av vårt erbjudande ska vara hållbart fram till 2023, så det betyder att vi också måste göra vårt erbjudande superattraktivt för kunderna, säger David Schneider.
Den hållbara kollektionen innehåller sammanlagt 70 plagg producerade av material som bland annat ekologisk bomull, slittåligt triacetat och 100 procent återvunnen polyester. Kollektionen är framtagen med OEKO-TEX-certifierade tryck, med mindre andel bekämpningsmedel och mindre vattenåtgång än vid traditionell produktion.
Kollektionen kommer endast att säljas på Zalando, till alla 17 marknader som modejätten är aktiv på.