Efter succéåren 2017 och 2018 var det mesta upplagt för att även 2019 skulle gå Bubblerooms väg. Och mycket riktigt, året som gått bjöd på rejäl tillväxt hos det Boråsbaserade e-handelsföretaget.
Omsättningen kom upp i 420 miljoner kronor, vilket är 100 miljoner mer än under 2018. Tillväxten i e-handeln låg på 37 procent, eller 32 procent om man räknar in företagets B2B-försäljning.
Vi har över hundra företagskunder i Finland och Sverige som säljer våra varor. De har just nu en ganska tuff utmaning i den fysiska handeln och då påverkas även vi, säger Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström till Ehandel.
Bröt sig loss från CFG
2019 blev i övrigt ett händelsrikt år för Bubbleroom, som gick från att vara en del av Consortio Fashion Group till att nu stå på egna ben. Bolaget har format en egen ledningsgrupp, gjort flera nyrekryteringar och införskaffat nya interna system. Dessutom har företaget sedan förra året egna funktioner inom HR, ekonomi och logistik - till skillnad från tidigare då de områdena sköttes gemensamt inom Consortio Fashion Group.
Detta har inneburit att vi till viss del har tappat ekonomiska skalfördelar av att köpa tjänster internt från koncernen. Men i gengäld tar vi nu eget ansvar för bolagets utveckling och har möjlighet att vara snabbrörliga med eget mandat för beslut. Det har givetvis kostat att bygga bolaget självständigt under 2019, vilket medför att det blir en förlust under 2019. Bokslutet är ej färdigt ännu, vi får återkomma med den exakta siffran. Planen är att vi återigen är lönsamma under 2020.
Vilka blir annars de stora fokusområdena det här året?
Returerna och hållbarheten. Båda frågorna ligger nu i toppen på agendan och vi kommer under året arbeta hårt för att minska returprocenten och därmed få vinning i både ekonomin och hållbarheten. Vi kommer under året rekrytera en hållbarhetschef för att ytterligare accelerera frågan hos oss. Sen är det självklart att fokuset är att återigen bli lönsamma som under 2017 och 2018.