Under årets första nio månader har Björn Borgs e-handel ökat med 25 procent, vilket innebär att den kom upp i totalt 104,9 miljoner kronor. Av den summan kom 44 miljoner in under årets tredje kvartal, då företagets e-handelsökning landade på 23 procent. Det berättar Björn Borg i ett pressmeddelande.
I siffrorna ovan räknas både Björn Borgs egen e-handel och e-handelsförsäljningen hos Björn Borgs återförsäljare in. Bolaget redovisar förstås också sin fysiska försäljning, och på den fronten ser det lite mer ljummet ut.
Backar trots e-handelns ökning
Q3 innebar en omsättning på drygt 203 miljoner kronor och för årets första nio månader kom samma post upp i 512 miljoner kronor. Både under kvartalet och perioden som helhet backar koncernens omsättning med ett par procentenheter, men på resultatsidan ska det se ljusare ut.
- Högre bruttovinstmarginal och lägre kostnader gör att vi ökar rörelseresultatet till 37 miljoner kronor, en ökning med 16 procent för det tredje kvartalet, säger Björn Borgs vd Henrik Bunge i en kommentar.