ANNONS

RO: "Kvinnorna framställs som sexobjekt" - friar ändå

"Tjej och ej grej".

ANNONS

Ännu en e-handlares reklam har anmälts till Reklamombudsmannen. Den här gången gällde det sportmodevarumärket Aim'n.

Den anmälda reklamen är en annons som har visats i Traderas mobilapp och föreställer två bilder på två kvinnokroppar bredvid varandra. Annonsen är en reklam för Aim'ns bikini. Under bilderna står plaggens priser, och över bilderna finns Aim'ns logga. Enligt anmälaren har reklamen "iögonfallande sexualiserat fokus på tjej och ej grej".

Aim'n svarar att företaget är ett inkluderande sportvarumärke som jobbar för att stärka kvinnors tro på sig själva. Därför har Aim'n producerat den här sortens bilder. Men ihopsättningen av bilderna förklaras med att företaget samarbetar med en tredje part som plockar produktbilder från Aim'ns sajt och marknadsför dem på olika platser online. Aim'n kan därför inte styra när eller hur en annons visas, men har full kontroll över vilka bilder som produceras.

Aim'n styr över sina egna produktbilder vilka man noggrant väljer ut för att spegla olika kvinnors kroppar och ideal. Bilderna i fråga är på badkläder där man visar produkten på en modell. Badkläderna är av typen bikini och är således mindre täckande än exempelvis en baddräkt.

Aim'n anser inte att bilderna är vare sig objektifi­e­rande eller sexistiska på det sätt de framställts, och det är heller inte dennes avsikt.

Reklamombudsmannen menar att kvinnorna på de två bilderna framställs som sexobjekt, men beslutar att fria e-handlaren och att reklamen trots allt inte är könsdiskriminerande.

Opinionsnämnden finner att kvinnorna som syns på de två bilderna genom sin klädsel framställs som sexobjekt.

Fram­ställningen av kvinnorna har dock ett tydligt samband med de marknadsförda produkterna badkläder. Nämnden finner inte heller att kvinnorna, vare sig genom pose eller miljö, fram­ställs på ett sätt som kan anses nedvärd­er­ande för kvinnor i allmänhet. Reklamen är därför inte könsdi­sk­ri­­minerande och strider därmed inte mot ICC:s regler.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se