ANNONS

Najell når 10 miljoner - "jag brukar säga att trägen vinner"

Grundaren och VD:n Niklas Najafi Kristensen med sin son.

"Lagt ner mycket arbete".

ANNONS

Det svenska varumärket Najell, som utvecklar egna produkter "för föräldrar med en urban livsstil", meddelar att 2019 har varit ett succéår. Företaget har både dubblat sin försäljning och sin fysiska närvaro i landet.

LÄS ÄVEN: Najells unika babyprodukter erövrar världen

Under 2018 omsatte bolaget 4,7 miljoner kronor och i fjol passerade Najell 10 miljoner.

Sen har vi även fördubblat vår butiksnärvaro. Vi har inga egna butiker, men vi jobbar mycket med återförsäljare. Under 2019 adderade vi ungefär 13 nya butiker, så nu finns vi i cirka 20 stycken i Sverige, berättar grundaren och vd:n Niklas Najafi Kristensen för Ehandel.

Men företaget fokuserar inte endast på den svenska marknaden. Idag står utlandsförsäljningen för cirka 70 till 80 procent av den totala omsättningen.

Våra största marknader är Korea och Danmark, och den danska marknaden hoppas vi att fortsätta öka även i år, säger Niklas och tillägger:

Jag brukar säga att "trägen vinner". Vi har lagt ner mycket arbete på att etablera oss på dessa marknader och det är det som ger resultat. I år siktar vi också på att få ordentlig fart på den franska och tyska marknaden.

Är det genom er egna e-handel som ni ska etablera er på dessa marknader? 

Nej, vi ser faktiskt vår e-handel som ett komplement till försäljningen via våra återförsäljare i de olika länderna, svarar han och fortsätter:

Det är vårt arbete med våra återförsäljare, hela vägen ut till kunderna, som har varit vårt "framgångsrecept".

LÄS ÄVEN: Najell rekryterar designproffs från John Henric

I fjol lanserade företaget även en funktion som, enligt Niklas, både underlättar köpprocessen för kunderna men även ger företaget information om vad kunderna efterfrågar.

Vi har adderat en chattfunktion på sajten där kunderna kan ställa alla sina frågor direkt till vår kundtjänst. Vi har sett att det är en funktion som kunderna uppskattar och använder. Samtidigt kan vi lära oss snabbare vad kunderna letar efter, vill ha eller saknar, avslutar Niklas Najafi Kristensen.

Izabella Borowska
izabella@ehandel.se