Butikskedjan Clas Ohlson meddelar idag sina siffror för december månad och ger samtidigt en inblick i julhandeln i stort. Företagets försäljning backade nämligen med 2 procent i december. Men för julhandelsperioden november och december ska försäljningen ha växt med 2 procent i Norden.
Det är tydligt att julhandeln numera inleds redan i november, framför allt i samband med ’Black Week’, och sedan fortsätter in i december och kulminerar inför julhelgen och under mellandagarna, skriver företaget i en kommentar till decemberrapporten.
Totalt landade försäljningen på 1,285 miljarder kronor, vilket kan jämföras med 1,316 miljarder för december 2018. Tittar man bara på Norden så var dock försäljningen oförändrad. Sverige ökade med 3 procent medan försäljningen i Norge och Finland minskade med 2 respektive 4 procent. Försäljningen utanför Norden backar samtidigt från 39 miljoner till 10 miljoner, vilket beror på butiksstängningar i Tyskland och Storbritannien.
E-handeln upp 27 procent
Hur gick det då för butikskedjans e-handel i december? Den växte ordentligt visar det sig. Försäljningsökningen slutade på 27 procent med en omsättning på 74 miljoner kronor för december månad. För räkenskapsåret första åtta månader (maj-dec 2019) ska e-handeln ha växt med 19 procent och omsatt 366 miljoner kronor.