ANNONS

Richardsson är tillbaka: Öppnar e-handelsskola för nybörjare

Richardsson är tillbaka: Öppnar e-handelsskola för nybörjare
Maria Richardsson
Foto: Ehandelskurser.com

Webbkurs ska ge nya e-handlare full koll.

ANNONS

En kombination av ett brinnande intresse för e-handel och den vanligt förekommande egenskapen bland entreprenörer av att ha svårt för att inte ständigt ha nya projekt på gång. Så skulle man kunna beskriva bakgrunden till e-handelsprofilen Maria Richardssons nya projekt.

Vana läsare av Ehandel.se känner igen Maria Richardsson dels som grundare av flera e-handelsbutiker som Nordic Design Collective och Nordic Poster Collective, och dels som tidigare inkubatoransvarig för e-handelsinkubatorn på E-commerce Park i Helsingborg. Allt sammantaget har hon arbetat med e-handel i eget bolag i över tio års tid.

LÄS ÄVEN: Hon ska leda e-handelsgänget på E-commerce Park

Har fått förfrågningar om att föreläsa

Nu gör hon en ny satsning i utbildningens tecken. I veckan lanserades nämligen Ehandelskurser.com, som precis som namnet antyder är en webbkurs för e-handlare. Den riktar sig både till personer som vill dra igång ett e-handelsföretag och till personer som driver till exempel en fysisk butik eller en salong, som de nu vill komplettera med e-handel. 

- Sedan jag slutade med inkubatorn har jag har fått en hel del förfrågningar om att komma och föreläsa om att starta e-handel, och det resulterade så småningom i att jag började göra webbkurser i ämnet, berättar Maria Richardsson för Ehandel.se.

Även om det vimlar av experter som vill komma med olika typer av tips till nya e-handlare, så såg Maria Richardsson ett behov av en plats där de viktigaste delarna kan samlas.

- Det blir ofta så att leverantörer som arbetar med till exempel nyhetsbrev tycker att just marknnadsföring på mailen är viktigt att fort få på plats, att de som tillhandahåller plattformar tycker att det är det viktigaste, och så vidare. Det här blir en objektiv kurs som ger en bild av vad man egentligen ska börja med.

Miljonerna rullar oftast inte in direkt

Resultatet blev Ehandelskurser, som är en slags grundutbildning för nya e-handlare. På den nya sajten bjuder Maria Richardsson på en introduktionskurs i fyra delar, och sedan består själva webbkursen - som alltså kommer med en kostnad för deltagaren - av över 30 lektioner med drygt sju timmars material.

Tanken är att deltagarna genom att gå kursen ska få information om olika ämnen som är bra att ha kunskaper om när man ger sig in i e-handelns värld. Maria Richardsson är också inne på att det behöver bli tydligare att det faktiskt kräver ganska mycket arbete att etablera en e-handel och att få den att växa.

- Ibland tycker jag att man får en bild av att det bara är att sätta upp en nätbutik och sen ska miljonerna börja rulla in. Men så är det oftast inte. Det är mycket att hålla reda på och jag hoppas att den här kursen ska ge en bra överblick, avslutar hon.

ANNONS
Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se

Early Birdie - spara 20%

BILJETTLANSERING – Ehandelsgolfen 2025

Utmana kollegorna på golfbanan. Nu till rabatterat pris!