ANNONS

Hur blir man en hållbar e-handlare? Det ska vi ta reda på!

Sara Wimmercranz, Ville Kangasmuukko Nordström, Patrik Rees, Pär Svärdson och Charlotte Larsson

Pär Svärdson, Patrik Rees, Sara Wimmercranz och många fler i unik hållbarhetsgrupp.

ANNONS

Det senaste året har intresset för miljön fullkomligt exploderat och numera finns det ett helt nytt fokus på hållbarhet, både bland privatpersoner och företag. Men vad är egentligen hållbarhet? Och vad är hållbar e-handel? Det är det inte direkt någon som har kunnat beskriva.

Samlar branschen och expertisen

Därför bestämde vi på Ehandel oss för att ta reda på svaret - något vi definitivt inte gör anspråk på att klara av att göra ensamma. Därför kommer vi att att samla hållbarhetsexperter och e-handelsproffs för att tillsammans med dem gå till botten med vår tids viktigaste fråga.

Det här är ett initiativ som jag är väldigt stolt över att vi tar. Allt fler talar om vikten av hållbarhet, men det kommer inte att hända något förrän vi definierar vad hållbar e-handel betyder så att vi kan bryta ner det och börja jobba för att uppnå det, säger Johan Svensson, vd på Ehandel.

Med i gruppen hittills är bland andra Bygghemma-grundaren och e-handelsinvesteraren Patrik Rees, Bubblerooms vd Ville Kangasmuukko Nordström, Apoteas grundare och vd Pär Svärdson, Lykos vd Rickard Lyko, Footway-grundaren och investeraren Sara Wimmercranz, iDeal of Swedens e-handelschef Niclas Hemminger och Charlotte Larsson, som är PR-chef på Skincity.

Tanken är att de tillsammans med en rad andra kunniga personer ska lägga grunderna för vad hållbar e-handel egentligen är, och på så sätt kartlägga hur bolag skulle kunna arbeta för att lyckas med sina ambitioner att agera hållbart.

"En av de allra viktigaste faktorerna"

Oftast när man pratar om hållbarhet så syftar man kanske på miljön, men i det här arbetet kommer vi även att väga in andra aspekter som exempelvis social och ekonomisk hållbarhet.

Vi på Ehandel är övertygade om att hållbarhet kommer att vara en av de allra viktigaste framgångsfaktorerna för e-handeln. Nu vill vi hjälpa alla e-handlare att inte bara bidra till miljöaspekten av hållbarhet utan också bygga hållbara företag och arbetsplatser, säger Johan Svensson, och fortsätter:

Hållbarhet handlar om så mycket mer än bara miljön och det är e-handlarna själva som måste definiera vad hållbar e-handel innebär. Vi ser det här som ett upprop för hela branschen. Vårt mål är att alla e-handlare ska nå framgång och då kommer hållbarhet att vara en av de viktigaste framgångsfaktorerna.

Nytt certifieringsprogram

Förhoppningen är att vår satsning på hållbarhet ska resultera i att vi tillsammans med våra medlemmar kan erbjuda ett nytt certifieringsprogram, som långsiktigt ska leda till en mer hållbar bransch.

Hållbar e-handel är något som vi känner ett ansvar för att driva, vi vill kunna vara navet som skapar rätt förutsättningar i en bransch som växer allt snabbare. Det är extra viktigt att vi hittar nycklarna nu till hur vi kan bidra till just hållbar e-handel för alla. Inte bara företag och organisationer utan målet är att vi med detta också ger slutkunden bästa möjliga förutsättningar, säger Sanna Thurdin, affärsutvecklingschef på Ehandel.

Projektgruppen för Hållbar E-handel har sitt första möte den 10  februari. Har du tips på saker vi borde tänka på? Tveka inte att höra av dig till sanna@ehandel.se.

Johanna Allhorn
johanna@ehandel.se