ANNONS

Från skräckbebis till egna fans - "vi ser fortsatt potential"

Foto: Skärmdumpar från Elis Instagram.

Elis sprider glädje på Instagram.

ANNONS

När ICA lanserade sin nya influencer, den virtuella bebisen Elis, i höstas möttes den av rätt kraftfulla reaktioner. Elis kallades bland annat för ”skräckbebis” och inlägg med uttryck om starkt obehag strömmade in i kommentarsfältet. Så hur har det egentligen gått för ICA:s låtsasbebis?

När vi nu följer upp Elis resa ser vi att Instagramkontot i skrivande stund har nått över 8800 följare och tonen på kommentarerna har ändrats helt. Elis verkar ha fått sina alldeles egna fans. Och ICA är nöjda med utvecklingen, efter den minst sagt skakiga inledningen.

Vi har fått väldigt positiv respons på Elis och kontot fortsätter utvecklas åt det håll vi önskar. Vi har idag många engagerade småbarnsföräldrar som följer kontot. De uppskattar möjligheten att ställa frågor till våra experter, recept, tips och tävlingar. Även bilder på Elis upptåg engagerar och skapar viss igenkänning hos följarna. Vi ser dock fortsatt potential i att utveckla kanalen och Elis ytterligare för att ge följarna underhållning, fortsätta inspirera och förhoppningsvis göra vardagens med små barn lite enklare för föräldrarna, säger Katarina Selley, PR-ansvarig på ICA Sverige, till Ehandel.

Vad har ni sett för effekt på försäljningen av de varor som marknadsförts via Elis konto på Instagram?

Elis är en långsiktig satsning där vi tror och hoppas på effekt över tid. Relationen till målgruppen som Elis möjliggör är otroligt värdefull för oss. Dagens föräldrar är verkligen måna om att ge sina barn det allra bästa, inte minst när det kommer till mat och hälsa. Att vi via Elis kan tipsa om bra färdigmat, recept och experttips och råd ger förhoppningsvis en långsiktig relation och en trovärdighet för ICA:s produkter och tjänster hos dagens och morgondagens småbarnsföräldrar.

LÄS ÄVEN: ICA slår tillbaka mot skräckbebiskritiken - "en bebis vi talar om"

Nu är målsättningen att öka följarantalet ytterligare och det låter som att tävlingar och dylikt är strategin framåt, för att få fler att upptäcka den virtuella influencern.

Vi kommer fortsätta att skapa värde för våra följare, vilket förhoppningsvis sprider sig utanför kontot och genererar fler följare. Genom att hela tiden sträva mot att bli bättre, fortsätta vara relevanta och intressanta för befintliga och nya följare så tror vi att Elis konto kommer fortsätta växa.

Nils Lund
nils@ehandel.se

Julerbjudande

40% rabatt

På årsmedlemskap