Hållbarhetstrenden tycks bara ha börjat och accelererar på flera fronter. En av dessa är naturligtvis maten, där Matsmart såg en rejäl försäljningsökning under 2019. Totalt handlade svenska folket 5047 ton mat, som annars hade slängts. Det är 57 procent mer än 2018 och en 150-procentig ökning sedan 2017.
Matsmart har en vision om en värld utan matsvinn och svenska konsumenter bidrar verkligen, säger Karl Andersson, vd på Matsmart, i ett pressmeddelande.
Allra mest ökade intresset i Stockholmskommunerna Danderyd, Sollentuna och Sundbyberg, som samtliga räddade över 100 procent mer mat än under 2018.
Minskat matsvinn är inte bara en vinst för miljön utan också för plånboken. Om inte konsumenterna gett den här maten en andra chans hade den kastats, säger Karl Andersson.
Enligt Matsmarts egen uträkning, som bygger på siffror från Naturvårdsverket och Bilsvar.se, så motsvarar produktion av 5047 ton mat lika mycket koldioxidutsläpp som att köra bil drygt 1500 varv runt jorden.
Onödigt matsvinn är verkligen ett stort problem. Men allt fler konsumenter och producenter engagerar sig för att minska matsvinnet och tillsammans gör vi tydlig skillnad, säger Karl Andersson.