Hur viktig är egentligen miljöfrågan för de svenska företagen när de köper utrustning? Det tog PS Auction reda på med hjälp av en undersökning, genomförd av Demoskop. Och svaret är något överraskande.
Trots en stark hållbarhetsopinion uppger endast 43 procent att miljömedvetande och samhällsansvar är en ganska eller mycket viktig del i inköpsbeslutet. Det är fem procent lägre än för två år sedan, då motsvarande siffra låg på 48 procent.
Det är överraskande och anmärkningsvärt. Utvecklingen borde gå spikrakt åt andra hållet. Vår vision är att fullt användbara saker aldrig någonsin mer ska gå till spillo, säger Per Henriksson, vd för PS Auction, i ett pressmeddelande.
Andelen företag som kan tänka sig att köpa begagnad utrustning har också stått stilla sedan 2017. Då som nu uppger 71 procent att de är öppna för det.
Men trots de något nedslående siffrorna så upplever ändå 49 procent att det finns något eller mycket mer medvetenhet om värdet av återanvändning.
Det stämmer med våra erfarenheter. Klimatdebatten, med starka opinionsbildare som Greta Thunberg, har förändrat många av våra företagskunders inställning till konsumtion. Men fler borde gå från tanke till handling, säger Per Henriksson.