På söndag lanserar Zalando sin julkampanj för 2018. En kampanj som fokuserar på känslor före allt annat.
- Med vår nya varumärkeskampanj, "Christmas. Never out of fashion", vill vi skapa ett starkare känslomässigt band till våra kunder, säger Jonathan Ng, Director of Marketing Strategy & Campaigns på Zalando.
Är Zalando så etablerat att ni inte längre aktivt försöker locka folk online?
- Under Zalandos första år handlade vår affärs- och marknadsföringsstrategi främst om att skapa ett medvetande om online shopping, med starkt fokus på tillväxt. Med vår "Scream of Joy"-kampanj uppnådde vi snabbt en varumärkeskännedom på 90 procent på alla våra marknader. I takt med att vi blev större gick vi till nästa nivå i vårt varumärkesarbete, där målet var att bygga upp vår trovärdighet inom mode, säger Jonathan Ng.
"Ett älskat och relevant varumärke"
Nu har Zalando alltså nått ytterligare en nivå i sitt marknadsföringsarbete.
- Nu är det dags för oss att ta nästa steg i vår marknadsföringsresa. Vi vill bygga på vår styrka som den tillförlitliga modeplattformen med målet att skapa ett starkare känslomässigt band till våra kunder. Genom inspiration vill vi positionera Zalando som ett älskat och relevant varumärke.
Företaget har dock förstås inte slutat med att försöka locka kunderna till nätbutiken, även om det nu inte är lika uppenbart.
- Samtidigt vill vi såklart också driva kunderna till vår plattform, för att shoppa. Därför är vår call to action i julkampanjen "En jul med stil på zalando.se".
Vi frågade Jonathan mer specifikt hur kampanjen jobbar med att driva trafik till sajten.
- Kampanjen tas ut med betalda placeringar på bland annat Youtube, Instagram, Facebook och Spotify, med direkta länkar till webbplatsen. Dessutom jobbar vi med olika USP:ar, som till exempel "Alltid gratis frakt & retur", och call to actions som "En jul med stil på zalando.se", i de olika annonsformaten.
Den nya julkampanjen ska också kompletteras med landningssidor för alla de 17 marknaderna där Zalando är verksamma, dessa sidor går dock live först den 4 november. Samma dag som den första reklamfilen börjar rulla i svensk teve.
Hur kommer ni att arbeta med sociala medier i samband med kampanjen och julhandeln?
- Kampanjen aktiveras via Facebook, Instagram och YouTube genom en mängd olika organiska och betalda placeringar. Vi använder en variation av många olika format (tilll exempel karuseller och Instagram-stories) och de är lokaliserade till varje språk och marknad, säger Jonathan och fortsätter:
- Vi tar ut olika berättelser på de olika plattformarna, beroende på relevans. Allt från den mer emotionella storyn, till inspirerande modebilder och bakom kulisserna-material. Vidare kommer vi att använda vårt kampanjmaterial i content marketing-syften, liksom i kombination med våra kontinuerliga influencersamarbeten.
Vi frågade även Zalando vad de har planerat inför Black Friday, men det är än så länge lite hemligt vad vi förstår. Med tanke på att de förra året drog in över en miljon order, och som mest 2000 order per minut under Black Friday-peaken, så är det dock uppenbart att marknadsföringen kommer att gå på högvarv under Black Week.