Julafton står för dörren och svenskarna är i full gång att inhandla de sista klapparna. Men hur mycket julshoppar vi egentligen i förhållande till övriga världen? Det har Ferratum tagit reda på i sin internationella julbarometer, där totalt 31 000 hushåll svarat på juliga frågor.
Det visar sig att i Brasilien är man allra mest villiga att använda sina surt förvärvade slantar under decemberhögtiden. Där kommer man i snitt att spendera 91 procent av sin månadsinkomst under julsäsongen. Det gör dem till klar vinnare framför Polen, där de svarande uppger att de i snitt kommer att lägga 36 procent av inkomsten på julhandel. Sverige återfinns långt ned på listan med 18 procent.
Men exakt vad spenderas pengarna på?
De är bäst på e-handel
Här kan modebranschen fröjdas lite extra. Kläder står nämligen som vinnare då i snitt 13 procent av den disponibla hushållsinkomsten kommer att läggas där. På andra plats återfinns sötsaker med 12 procent. Spel och leksaker tar tredjeplatsen med sina 11 procent. Totalt uppgav de svarande i 12 av 14 länder att de spenderar mest pengar på kläder under julen. De enda undantagen var Polen och Lettland där sötsaker respektive sportevenemang var förstahandsvalet.
Bäst på e-handel i juletider är Storbritannien, där 38 procent av utgifterna läggs på onlineshopping. Nederländerna är tvåa med 29 procent, tätt följda av Sverige på 28 procent.
Svenskarnas julkonsumtion:
Kläder: 13%
Leksaker och spel: 12%
Shopping generellt: 11%
Elektronik: 9%
Godis och delikatesser: 9%
Källa: Ferratum